Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
westfjord29

Båtstolar

Rekommendera Poster

Hej,

Håller på med lite uppdateringar på min båt inför sommaren och funderar på att uppdatera stolarna i båten.

Det jag funderar på är att klä om befintliga stolar som snart är 25 år gamla eller om man skulle köpa nya stolar från båt affär.

Dom stolar jag tittat på heter Royal 46 och säljs hos flera av dom stora båttillbehörsaffärerna t.ex seasea - tycker dom ser bra ut och fullgott alternativ till orginal stolarna.

En sådan stol med armstöd kostar ca 2500 beroende på vilket matrial som väljs ung samma pris som om man klär om dom gamla stolarna hos en tapetserare inkl nytt skum.

Frågan är om någon annan har köpt nåra dylika stolar och haft dom något år i sin båt och fortfarande är nöjd och vilket är bäst köpa nya stolar eller klä om sina gamla orginalstolar från varvet.

 

 

post-10023214-1394237402,0376_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju inte svara på vad som är bäst för dig men jag kan berätta om hur vi gjorde med våra stolar.

I vår båt sitter ett par enkla stolar med fällbart ryggstöd. De var helt OK i skicket trots att de troligen är från 70-talet. Klädseln var den där ljusbruna läderimitationen som väl bara tillverkaren kunde tycka vara snygg så vi kikade på att byta stolar. Dock visade det sig att på ingen av de nya modellerna så kunde ryggstödet fällas ned helt utan det stannade alltid i vinkel mot sittdynan. Detta gillade vi inte eftersom ryggstödens baksida ofta används som avställningsyta samt att de är bra att stå/kliva på när man vill ta sig upp på däck.

På grund av detta tog jag beslutet att försöka klä om stolarna själv. Skulle det gå åt skogen kunde ju stolarna lämnas in till ett proffs eller nya inskaffas trots deras brister. Det visade sig att vår vanliga, relativt klena, symaskin klarade jobbet galant och trots att jag inte sytt sen den påtvingade terminen syslöjd i högstadiet (på mitten av 80-talet) fick jag till stolarna över all förväntan! Två proffs har sett dem och givit mig översvallande betyg!

Det är faktiskt inte så svårt att sy om stolar. Betänk att jag verkligen inte hade några förkunskaper när det gäller sömnad. Jag sprättade upp ena stolen först och använde bitarna som mall för det nya galonet. Jag sydde ihop hela första stolen och använde den osprättade som guide för detaljer.

Prismässigt är det inte motiverat att sy om den här enkla typen av stolar, de är så billiga att köpa nya, men det går ju inte att värdera att få stolar med precis den klädsel man vill ha, för att inte tala om tillfredställelsen att ha gjort jobbet själv!

Jag tog ganska mycket bilder under projektet så min tanke är att när den nya plattformen väl lanseras så ska jag skriva en projekttråd om detta.

Mvh

Fred

P.s Stolen på din bild är ju lite mer avancerad än våra men nu skulle jag inte tveka att ge mig på den typen av klädsel heller eftersom jag tränat på lite enklare grejer. Det skriver jag inte för att erbjuda mina tjänster utan för att belysa att detta inte är så svårt! wink D.s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset men är ingen hejare på att sy och klä om stolarna kommer jag nog inte hinna med då listan över vad jag skall göra själv är lång i år- Nytt trädäck med marinplyfa inne i båten, ny pulpit till båten, ny peke, bygga om panelen i båten,  flytta på alla instrument plus divers små uppgraderingar som batterimonitor, remote control till bog och ankare, dra om elen ombord mm.

Ingen annan som köpt nya stolar och är nöjd med sitt köp utan att klädseln bleks snabbt eller går sönder redan efter 1-2 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...