Gå till innehåll
måndag 15 september 2025
Chha

Installera ekolod

Rekommendera Poster

Jag tänkte passa på att installera ett ekolod nu när båten ligger på land. Jag har den på vinterförvaring hos ett företag och fick en prisuppgift för arbetet som kändes lite häftig. Nån här med lite koll som kan uppskatta tidsåtgången för montage av akterspegelsgivare och kabeldragningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag personligen är mer förtjust i givarplacering i fören på båten, då fören vanligen kommer först till uppgrundningen. Bra när man smyger in i naturhamn o s v.

Jag skulle också överväga innombordsgivare, då slipper du håltagning.

Men det kan ju vara så att du redan har läst på och att du har sandwishsskrov med distansmaterial som omöjliggör innombordsmontage, i så fall så är mitt svar av godag yxskaft sorten. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant, är lite osäker på distansmaterial, hur kan jag kolla upp det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

jag sitter och surfar på det :-)

det borde finnas beskrivet någonstans.

Edit: jag hittar inte så mycket info, väldigt snygg båt föresten.

Det finns ju endel såna här på forumet, någon ägare kanske har information?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl inte så vanligt med sandwishs i skrovet, menjg kollade i din sjöbod. Den båten som står där angiven som av årsmodell 1951. Då är det väl knappast en plastbåt.

Man kan ju limma en akterspegelsgivare mot skrovet med sikaflex. 

Har gjort det med framgång i min bohusjulle, men i min motorseglare fungerde lodet med givren i en påse med vatten mot skrovet, men när jag limmade fast den fungerde det inte trotts att jag provade på minst 10 ställen !?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två timmar borde räcka, och i synnerhet om du monterar instrumentet själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja det är allt en plastbåt på årsmodellen såg du nog lite fel den är -91

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom flesta båtar som har sanwitch i skrovet brukar inte ha distansmaterial ända ner mot skarven mellan skrovhalvorna. (skroven lamineras i 2 delar och plastas sedan ihop i mitten)

Distansmaterialet brukar då börja ca 15 cm från från skarven och sluta ca 10 cm under relingslisten i övre del. Vissa båter har bara dubbelskal ovanför vattenlinjen. Jag tror ingen båt har dubbelskal öven i botten rakt ner. Det borde därför gå att limma givaren på insidan av de flesta plastbåtar.

Limmar du med sikaflex går det även att ta loss och göra om. Jag limmade själv en sk akterspegelgivare invändigt rätt långt fram, går alldelses utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här låter ju kanon, det blir nog att satsa på en givare inombords föröver. Tack för tipsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va fel man kan se.

Att montera akterspegelsgivaren innombords gör man med båten i vattnet. 

Kolla att det fungerar genom att stoppa givaren i en plastpåse med vatten och håll den mot skrovet på lämpligt ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, varför skall den ligga i vatten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars kan du inte se om lodet fungerar. Det är det som är avsikten med testen med vattenpåsen.

Det finns en del saker som kan finnas i laminatet som ger störningar. Luftblåsor, distansmaterial tex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta skall testas, får fråga handlaren om man kan få låna ett lod och testa före köp. Återigen tack för tipsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...