Carl_XII 30 Postad 14 Februari , 2013 Hej! Jag har haft problem med en av mina Lewmar D1 avlastare (till backstagen). Den låser ibland inte trots att handtaget är i nedfällt läge - men om man manuellt trycker fram låsmekanismen så låser den bra. Ett litet ryck i tampen räcker dock för att låsningen skall upphöra. Efter lite efterforskande kom jag fram till att detta beror på att en fjäder i mekanismen slutat fungera. Lewmar har omdesignat fjädern och den finns nu att köpa som reservdel för ca 90 SEK. Har någon erfarenhet av hur man bäst går till väga för att byta ut denna lilla fjäder? Den sitter längst ned i avlastaren och verkar vara svår att komma åt. Måste man skruva isär hela avlastaren eller finns det något smartare sätt att byta fjädern? Ritning finns här på sidan 26 och det är detalj nummer 20 som är fjädern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 14 Februari , 2013 Samma med några av mina Lewmar avlastare. Köpte fjädrar men tycker det var för besvärligt att montera isär dem så jag fortsätter att peta fram låset med pekfingret. Vad jag kom fram till var att avlastaren måste plockas bort från båten. Kan ju göras nån gång när man har tråkigt. Att det inte inträffat får sättas på pluskontot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 30 Postad 19 Juli , 2013 Jag lyckades byta fjädern efter att ha skruvat loss avlastaren helt och demonterat den. Om mekanismen läggs i helt framfällt läge kan fjädern petas ned på sin plats om handtaget är bortmonterat. Sedan monteras handtaget tillbaka med sidodelarna lätt separerade så att fjädern sitter kvar. Passade även på att smörja mekanismen med lite PTFE fett och nu fungerar den bättre än någonsin. Sammanfattningsvis var det ganska lätt att göra men det framgår inte klart av ritningen hur fjädern ska sitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser