Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Agda

Plotter från USA...

Rekommendera Poster

...skrivs det en del om. Det är billigt har jag förstått, men vad finns det för nackdelar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

INGA, om du frågar mig. Köpte en Garmin GPSMAP 178C i USA för $720, inklusive frakt. Samma plotter/lod kostar från 10900:- i Sverige utan kort. Säljaren la den i en begagnad låda och skickade den till mitt jobb. Så jag slapp både tull och moms. Man betalar nämnligen ingen moms på begagnade prylar. Har du otur hamnar ditt paket hos en nitisk tulltjänsteman och då får du betala moms 25% och tull 3.7%. Men det blir fortfarande billigare än hemma. Jag har handlat mycket prylar via nätet både i USA och i Asien, och har aldrig haft problem i tullen! :lol:

post-4833-1394234337,3042_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp endast från auktoriserad återförsäljare,tips www.gpscity.com ,bra företag att handla med mycket bra priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också läst om hur billigt det var i USA med GPS, så jag provade och beställa från USA. gpscity.com. Kanske mest för att det var roligt att testa. Här är min slut nota på min GPS (en Garmin 60CS) 1 garmin 60CS (web pris $320) 2 hållare till gps:en 1 cykel hållare 1 sugpropps hållare (RAM) Summan med frakt och skatt $490 (3500 SEK) Moms tull 1000 SEK Summan blev 4500 SEK för gps och hållare (hållaren kostar ca: 500 SEK), bara GPSen kostar 6000 SEK i sverige. Man kan beställa den innom EU för ca 5000 SEK (spanien tror jag det var). Lite omständigt att beställa från USA, för efter man har beställt så var man tyungen att skicka en kopia på kontokort och pass. Sedan efter en vecka fick man ett brev med inbetalnings kort för moms och tull. /jim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två reflektioner: Var får man tag på sjökort som passar GPS:en till bra pris då???? Teddeh: Jag tror att du har fel ang. att det inte är tull och moms på begagnade prylar, jag ringde tullen och frågade det i veckan och de sa att det inte stämde. Vad jag förstår kan den som sänder paketet i USA deklarera ett lägre värde på paketet för att minska momsen men då sänker man samtidigt försäkringsvärdet. För att inte tala om att det är olagligt men det är ju en annan historia. Överbevisa mig gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sänder ett exempel på en jag kommer att beställa, det är ju löjligt billigt o bra. MAGELLAN FX324 Color Map GPS Plotter Pris:$ 349.99 USD sänktes med 450.00 USD nu under kampanjen i Svenska kronor c:a 2500 - 2700kr , nu vet jag inte vad dollarn ligger på exakt. Jag har en båttidning mfrån 2004 (Svensk) Pris: 10 995 Riksdaler???!!!??? Visserligen såg jag den nyligen kraftigt raabatterad för runt 8 000 kr :-D :-D Jag vet inga nackdelar er än tullen och momsen men om dom vill så får dom lägga på 2 000kr i moms om de vill de o jag köper ändå :-D Jag har en släkting som åker hit som knde köpa med sig en till mig....... Gå in o spana på: http://www.westmarine.com PS:Hade tänkt att klä om förarstolen på båten med nytt gallon men såg att för 300-500kr får man en HELT ny i USA, billigare än o bara köpa tyget till stolen i sverige??!!

post-7510-1394234339,544_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nackdel på Garmin ex 172c är att garantin i Sverige är 3år men i USA är den bara 1 år, men priset kanske överväger det hela, här är svaret som jag fick från West Marine på pris och garanti. Thank you for writing to West Marine. We have in stock the 172C that has external antenna and 30 feet of cable and we also have the 172C that has an internal cable. The prices are lower now. 5469077 GARMI 010-00327-01 GPSMAP 172C WITH INTERNAL ANT $ 599.99 5469069 GARMI 010-00327-00 GPSMAP 172C WITH EXTERNAL ANT $599.99 The guarantee is one year. Repairs or exchanges would be with West Marine (USA). After we receive a broken unit, we sent it to Garmin. They repair or replace it.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Hej Den där FX324 Color Map GPS Plotter som annoseras på www.westmarine.com verkar ju billig, men ligger där en hund begraven ?, varför säljer de ut den så billigt? jag har fastnat för tre gamrninmodller och försöker jämföra dem Garmin FX324 C´: 349 dollar på www.westmarien.com Garmin 182 C: 662 dollar på www.gpsdiscount.com Garmin 172 C 462 dollar på www.gpsdiscount.com Vilken är mest prisvärd, tycker ni ???? Eller har ni andra favoriter Sen tillkommer väl kostnaden för minneskortet med sjökordet va, någon som vet ifall det är samma typ av minneskort till alla dessa tre modeller och vad priset för västkusten är i såfall Jag försökte utröna vad frakten kostar på www.gpsdiscount.com men hittade ingetning om tullkostnaden, kanske någon kan annan vet där ute, Alltså vad totalkostanden skulle kunna bli vid köp owersea av ovanstående GPS:ser tacksam för svar hälsningar Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Hej Den där FX324 Color Map GPS Plotter som annoseras på www.westmarine.com verkar ju billig, men ligger där en hund begraven ?, varför säljer de ut den så billigt? jag har fastnat för tre gamrninmodller och försöker jämföra dem Garmin FX324 C´: 349 dollar på www.westmarien.com Garmin 182 C: 662 dollar på www.gpsdiscount.com Garmin 172 C 462 dollar på www.gpsdiscount.com Vilken är mest prisvärd, tycker ni ???? Eller har ni andra favoriter Sen tillkommer väl kostnaden för minneskortet med sjökordet va, någon som vet ifall det är samma typ av minneskort till alla dessa tre modeller och vad priset för västkusten är i såfall Jag försökte utröna vad frakten kostar på www.gpsdiscount.com men hittade ingetning om tullkostnaden, kanske någon kan annan vet där ute, Alltså vad totalkostanden skulle kunna bli vid köp owersea av ovanstående GPS:ser tacksam för svar hälsningar Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sami

Jag kommer att kontakta ÅF för 'FX324 Color Map GPS Plotter' i Sverige o låtsas vara intresserad över just denna. Har bara svårt och tro att det skulle vara nåt fel då den samma gick lös för 10 995kr i fjol här i sverige. Men det är väl just Garmins som säljes mest i sverige.. Eller om man är tveksam så kan det avara värt o ringa runt ÅF för just de som man är intresserd öven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sami

Jag har inga som helst skuldkänsklor över att köpa för halva priset från ex. USA. Det är väl inte säljarnas fel här i Sverige utan detta har ju att göra med att regeringen i Sverige är o har alltid varit smygkommunistiskt med monopol på rubbet så staten skall hålla oss på mattan bara. Det är ju bara gå o titta i ett komministiskt land så är all lyx svindyrt o ända skillnade är att vi behöver inte köpa det på svartamarknaden. ´ Hoppas nu att flera köper där det är billigast utan att ha dåligt samvete....det man gör är ju inte ens lagligt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det stor prisskillnad på GPS'er inom EU, t.e.x England o.s.v, en annan reflektion, vad är priset i övriga EU på en inombordsdiesel t.e.x en Yanmar eller VP på ca 25-35 HK Bara en fundering, någon som vet !!?? ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla Ni om engagerat Er för min fråga. Ytterligare en fråga dock: Varför pratas det så mycket om Garmin och inte lika mycket kring Raymarines produkter? De flesta siter i US verkar prispressa Garminprodukter. Jag har inte ännu bestämt mig vilken och var jag skall köpa in min nya plotter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Hej Jag har sådan beslutsångest!!; kan inte någon/några tala om för mig som är novis vilken plotter som är den mesta prisvärda för en liten planande DC-båt som som rör sig utefter svenska västkusten och kanske någon enstaka tur till Danmark. 4 stycken intressanta GPS:er har jag kvar på min topp-lista, kanske finns det fler, vilken skall jag köpa ???: 'Garmin FX324 C'´: 349 dollar på www.westmarien.com 'Garmin 172 C' 462 dollar på www.gpsdiscount.com 'Garmin 182 C': 662 dollar på www.gpsdiscount.com Raychart 435´ (Raymarine): 889 dollar på www.westmarien.com Hur är 'Garmin FX324 C' ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på: http://www.byggplast-batprylar.se/ Det är Båtägarnas Katalog 2004 De säljer MAGELLAN FX 324 MAP COLOR den som du nämnde sist. Jag kommer att ringa till Svenska ÅF och höra om den. Den kostar ju hela 10 995kr iaf i katalogen medans man betalar 348 $$ i länken jag nämnde tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS

Tänk på att produkten ska va CE-märk för att användas innom EU. Importören står ansvarig för CE-märkningen. Vad som händer om produkten inte e CE-märkt vet jag ej, men som dom flesta her vet så har disskutionerna varit heta när det gäller CE-märkning av importerad båt!! :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är att när det gäller båtar modifierar man dem som skall till den europeiska marknaden (lanternor, el, bränsleslangar mm). En plotter tillverkas bara i en version. Jag köpte som bekant min Garmin 178C från USA (se tidigare inlägg i denna tråd), och den är CE-märkt.

post-4833-1394234340,1649_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Kanske vi inte skall stirra oss blinda på Magellan FX324 där prisskillnaden är så extrem, det kan nämligen vara så att FX324 är en utgående modell den verkar ha en udda sjökortsstandard: BlueNav ?? jag bifogar båtnytts test av marna GPS:er 5-6 tummare. Magellan FX324 får här dåligt betyg som sagt kanske FX324 är en utgående modell som westmarine vill bli av med bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariner

Finns det någon som har erfarenhet av att köpa Lowrance Plotter i USA, tänker då mest på sjökortstandard och om man kan köpa Plotter i USA men köpa kort i Sverige? Har tittat på senaste modellen Global Map 3500C med en helt grym upplösning på skärmen och den kostar ca 4500SEk mindre i pris over there. Ska över till USA nu i veckorna. hälsn Mariner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Per

Jag går också i tankar på att köpa en Garmin 178C i USA, har syskon där som kan se till att man slipper moms och sånt. Men jag undrar ett par saker.. Är den modellen man köper i USA en world wide modell? Finns det svenska menyer tex i den? Finns det det i Sverige föresten? Kanske det inte gör.. Hur stort minneskort behöver man? Jag håller till i Gryts skärgård och hade tänkt mig kartan som tar hela ostkusten ner till Blekinge typ och upp till Sthlm (kommer inte ihåg vad kartan har benämning) Mvh, Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Krille

Jag köpte en Magellan FX324 förra året här i Sverige och jag gav inte nästan 11.000:- jag gav 5000:- för den.. så kika runt lite mer..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magellan FX 324 Map Color test: http://www.vimenn.com/?article_id=21893 http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=304&a=249283&previousRenderType=6 Kanske inte så väldigt bra, finns bättre. Har en Raymarine 435i själv som jag är nöjd med. Kolla även på Garmins nya 192C (198C med ekolodsfunktion) som kommer snart som har bättre skärm än deras 182C (som väl får anses vara på utgående nu). Dock extern antenn vad det verkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Per

Ingen som kan svara på mina frågor några inlägg högre upp? Mvh, Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Per, gå in på www.garmin.com Där kan du ladda hem manualer till deras produkter. Av dessa borde det framkomma vilka språk som finns tillgängliga och information om sjökorten. Motfråga: Vad brukar frakten ligga på vid beställnig från USA? Då menar jag vikt och storleksmässigt en plotter. Mvh Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det avviker lite från trådens egentliga innehåll med priser på plottrar, men man kan ju som relativ båtnybörjare lätt inse sambandet i prisbilden mellan plottrar och andra tillbehör som är avsedda för våra ögonstenar. Det är sjukt! Äger nu min andra båt, men den första som vi renoverar lite mer omfattande. Man inser ganska snabbt att prissättningen på reservdelar och tillbehör i det är landet är galen. Vart felet ligger är för mig lite oklart, men det verkar som att vi båtfolk är sjukt lättlurade eller ganska dumma. Många artiklar såsom bygg- och inredningsmaterial finns ju inom andra branscher där priset endast är en bråkdel och kvaliten är samma och i vissa fall tom bättre. Detsamma verkar ju gälla service- och reservdelar till motorer och andra delar på våra båtar. Man kan misstänka att prissättningen även omfattar nypriset på båtar och tillsammans med priserna på tillbehör och delar har gjort att vår begagnatmarknad ser ut som den gör. Försök att sälja din Volvo från -80 straxt under nyrpiset! Förmodligen så hamnar du på institution med en krama dig själv tröja Det finns säkert trådar om det här redan, men det vore intressant med en diskussion där någon med lite mer kött på benen kan förklara varför prisnivån är där den är. Det kanske inte är handlarnas fel, men med internets hjälp kommer den förmodligen att skicka några i graven.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle på g

Skickas grejerna med USPS så borde frakten vara på max 50$. Det tar några dagar längre än Fedex, UPS osv men vad gör det.. Det är lätt att bli blåst på en för hög fraktkostnad.. Har fått golfklubbor skickat till mig för 40$ och de är definitivt mer skrymmande..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle på g

Skickas grejerna med USPS så borde frakten vara på max 50$. Det tar några dagar längre än Fedex, UPS osv men vad gör det.. Det är lätt att bli blåst på en för hög fraktkostnad.. Har fått golfklubbor skickat till mig för 40$ och de är definitivt mer skrymmande..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst My2Cents

Visst.. Men det glöms en aspekt. Köp i Sverige så betalas 25 % moms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...