Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
ChalleJ

Havskräfta-fisket 2013

Rekommendera Poster

Var köper du lina?surprise

De linor som jag hade när jag splitsar egna linset/länkar är BT's 25078 samt  Julas 388922. Billigt och bra. Ett linsett på 35 m kostar ca 70kr(repkostand), altså hälfen jämfört med om man köper färdiga linset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

linset håller ja med dig om att det säkert blir billigare att göra egna, men en länk innhåller mer än dubbelt så mycket lina än ett linset gör,  tänker man så här då, ett linset koster ganska exakt  200 kr att köpa då är det ungefär 35 m lina, då kostar varje meter ca 6 kr,, medans en 3-länk på carapax  innehåller 185 m allt som allt, o kostar nästan 500 kr, då kostar varje meter ca 3 kr, då är alltså linseten dubbelt så dyra per meter, så linset ska man ju göra egna om man vill spara en slant medans en länk som är betydligt mycket billigar per meter knappt lönar sig nånting alls att göra eget, isf inte många kronor man sparar.. går på ett ut ! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ass; Är Carapax 3-burs-länkar så långa? tyvärr framgår det inte på hemsidan, men väl i katalogen (inte tänkt på att det skiljer så mkt info mellan katalog och intenet). Dock så får jag linans längd till 142m + tafsarna + ankaröglorna. Hur långa är då dessa, 3m vardera?

Edit: För 200kr får man med en boj i ett linset, jag räknade utan dessa; bara med ett strömflötewink och då kostar de 149;-.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de står på lappen som hänger i länken när man köper den, varje upphalare är 70 m vardera plus att de är 14 m mellan tafsarna och varje taffs är 1 meter, inget att tjafsa om i vilket fall, du förstår vad ja menar,  det är väl upp till var och en vad man tycker är värt och vad man tycker är ovärt ;) låt oss istället fockusera på själva kräftfisket istället ! 

Glömde berätta föresten att ja har införskaffat mig 12 st agnrör dom som finns på hummertina.com !  Ser ut att fungera bra tycker jag  ! och att dom kostar 4 kr st plus moms gör ju det inte värre precis ! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej (utgick från carapaxkatalogen, men vi släpper det nu som sagt).

Rören från Kristensen Sport och Fiske AB [hummertina.com] har även jag, dock så använder jag de inte längre; Någon som vill ha 5st(tror jag) agnrör? Funkade bra förutom att agnet åkte ut, vilket vi löste med att sätta ett buntband i botten och en gummistropp i toppen. Agnet räckte längre så, och dessutom gick det snabbt att fylla på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aha okej, aa ja har funderat lite på vad ja ska sätta i ändarna på dem men de löser sig, om du inte har någon att ge bort dom till så får du gärna skicka dom till mig :) vill du ha min adress ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt 6st nya burar på länk, så för mig börjar snart fisket hoppas jag. Måste bara dra lite makrill så jag har lite att agna med :-)

 

30-60m på lerbotten, det vet jag. Men är det några speciella förhållanden som är bra? T ex, nära öar osv, eller är det på ren slät lerbotten som det är bäst?

Jag har tänkt att fiska norr om Marstrand, runt Åstol, bör ju funka. Men hur skall man tänka när man placerar länken? Och vad bör man agna med?

Förra året fick jag inte en enda kräfta, endast småkrabbor och eremitkräftor. Hade dock inga riktiga kräftburar då, men det kan ju ändå inte vara hela anledningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några speciella förhållanden behöver du nog inte tänka på, bara det finns lera, har dock hört att om det är lite stenigt där leran ligger så kan de också vara bra, att slänga i länken från en vanlig fritidsbåt som vi alla har, så tycker iallafall ja de kan va lite kämpigt med allt tågvirke hit o dit, men börja med ena bojjen o sluta med den andra, ja brukar dra lite eller släpa länken några meter efter båten när ja fått i de sista ankaret så att länken ligger sträckt :)

vi slängde i våra länkar förra helgen, ska vittja dom nu till helgen, tror änna de är bäst att dem ligger i från helg till helg så att dom får lite tid på sig att hitta burarna, det är ju ett mycket större område man fiskar på när man fiskar havskräfta om man jämnför med hummerfisket :) så tålamod bör man ha, speciellt när yrkesfiskarna lägger länk bredvid ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp då va 9 av 12 burar  vittjade för första gången i år, började bra då vi drog 5 kräftor efter två burar, men de stora hela va de väl okej iaf, första turen gav iaf 8 kräftor på 9 vittjade burar ! påt igen nästa helg !   Skitfiske !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen större fart på denna tråden, ingen som fiskar havskräftor mer än jag ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hämtade mina burar igår, men det har varit skitväder i helgen så jag har inte lagt i dom.

Får se hur det blir under veckan. Men jag tar gärna emot tips på bra platser runt Marstrand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tråkigt att ingen fiskar havskräfta ! själv är ja uppe på 30 sträcket nu !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt när man är ute på båtsemester med en segelbåt och har begränsatmed plats oombord, men dörjar efter makrill att agna med till både kräfta och hummer. Kanske drar igång fiske om två veckor när man kommit hem. Och sen är man bortrest i två veckor efter det att man varit hemma en. Får nog dörja makrill på vägen ut till burarna för att få ihop vad som behövs till höstens fiske. Funderar på att skaffa mig ett sillgarnför att få ihop mycket fet fisk som luktar gott efter att ha legat och dragit i salt några månader, spontan tanke om det(sillgarn) någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför inte bara köpa makrill/sil  ute på rönnäng ? astridsfiskeexport säljer stora block.. 350 kr för 35 kilo   ca 200 st :) sparar mycket tid, behöver mer än 1000 betesfiskar i år då vi ska fiska hummer med 17 burar, hittills har ja nog fiskat upp ca 600 st, blir nog till att köpa ett block iallafall :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har agnat med frusen makrill, samt rens.

Hittills har jag fått 2st(!!) kräftor. Har dock haft lite problem med djupet, men har nog träffat rätt nu.

Hur länge kan man låna kräftorna ligga i buren? Nu slängde jag ner en makrill i svältkammaren och lätt kräftan ligga kvar.

Vilket agn är bäst? Och vart får jag tag i det? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

agnet ska helst va saltat då de står säg bättre och för o slippa så mycket krabba.

vi hade problem när vi sumpa våra kräftor, alltid vare nån som strök med varje vecka :/

kräftor är mycket känsligare än vad hummern är när de gäller sumpning, kräftorna kräver 5 grader eller mindre, och en viss salthalt annars dör dom, det bästa tror jag är att sumpa dom på samma djup som man fick upp dom på.

till kräftfisket agnade vi bara med saltad sill, men är dock rätt så missnöjd med kräftfisket, vittjade 8 gånger och fick 40 st på 12 burar, mycket slit för ingenting men roligt är det iaf :)

om du inte fiskar makrill eller sill så kan du köpa på astrids fiskeexport i rönnäng eller på ellös fisk  som ligger på ellös :) lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon regel som säger hur länge man får fiska kräftor? Hur länge bör man hålla på?

Jag har hittills fått 13st. Men tror jag har hittat rätt ställe nu, så nu handlar det bara om att fortsätta fiska där. Men frågan är hur länge det fortfarande fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får fiska hela året om du så vill, bara du håller dig på djuparen 30m mellan 15 sept och hummerpremiären. Håll på så länge som du fiskar hummer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp burarna idag. Första året jag fiskar kräftor och totalt blev det typ 20st. Har väl varit ute och tömt burarna närmare 10 ggr, så resultatet är ju rätt dåligt, men man lär sig :-)

Nu lägger jag dock inte i dom förrän våren igen, ett hevletes slit är det när man inte har någon lindragare :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som fiskar med sill är ni inte rädda att det tar smak? Tycker kräfterna är extremt känsliga mot vad man har för agn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas på en ny 2014-tråd för samma ämne. Skall fiska havskräfta och makrill till sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan jag väl göra det, saken är den att jag inte har någon erfarenhet av kräftfiske och kan därför inte bidra med speciellt mycket själv.

Du kunde ju överraskat mig och startat en smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...