Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
ChalleJ

Havskräfta-fisket 2013

Rekommendera Poster

Skulle naturligtvis citerat dig, inlägget var ett medhåll och kred för ditt inlägg, nu uppfattades det nog tvärtom och det var inte meningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej :)   då förstår jag, jag ville inte vara taskig på nått sätt men kände att de var dags att framföra vad ja tycker, blir lätt irreterad på sånt folk som ska göra sig märkvärdiga !

här på MG ska vi alla få känna oss lika bra och vi skall kunna diskutera fiske utan att någon tar över och dominerar !

Det är vad ja tycker !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, du sa att hummerfisket var lönsamt i något annat inlägg. Och du äter inte hummer. Det får jag inte inte alls ihop. Men skit samma, halva Sverige verkar ju tycka att endast yrkesfiskare skall betala skatt.

Men du måste fundera lite. Om du säger saker på forum kan folk få för sig att testa det. Vad tror du att din yrkesfiskarkompis skulle tycka om att behöva reda ut sina länkar om de fastnar i svartfiskares länkar?  Du verkar gilla att fiska, se till att du hamnar rätt lagmässigt från början. Det lönar sig i längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

någon som börjat salta in agnet till kräfta fisket än ?

när börjaste fiska för er ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tråkigt att de bara är ja som ska fiska i sommar :) verkar de som.. kom igen nu guys eller är ni ute och grejar för fullt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4ever alone;) Nä, ensam kommer du defenitivt inte vara där ute, men letar fortfarande efter en tunna (60l) att ha bete i. Vill inte bara ha små hinkar med fiskrens i, och fiskrens finns i närmaste fiskaffär.

Väntar först och främs på varmare väder så man  kan ta och fixa i ordning båten FÖRE sjösättningen iår, men framförallt på att det ska bli isfritt i hamnen och en konstant temperatur över nollan. dessutom är inte alla burar lagade ännu, lite segt nu på vårkanten med det...

Blir väl i början av april man drar igång, med både hummer och kräfta. Och film ska det bli också, med en GoPro. 

En fråga till er som brukar fiska ensamma: drar ni upp hela länken, rensar alla och sedan släpper i eller rensar allt eftersom man får upp de i båten? Har inte fiskat med bur ensam, bli spännande.

Edit: stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej, agnar du med fiskräns ? eller vad ska du ha ränset till ?

förresten vet du hur länge man kan ha agnet i saltet ? innan de blir riktigt dåligt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, fiskrens funkar. Men man bör ha någon fet fisk också som luktar till sig, renset är bara till för att dryga ut det. Tror att man kan ha renset i salt nästan hur länge som helst, men bör inte ha det i vätska, för det är då som fisken skivar sig och blir slaskig. Av bl a den anledningen vill jag kunna ha en hink med massa hål i i botten av tunnan, så vätskan samlas där utan att ha kontakt med fisken. (se bild för förståelse hur jag har tänkt.) 

Edit: stavfel

post-10023665-1394237428,7179_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej de verkar ju inte så dumt !

men hur länge klarar sig själva fisken i saltet ?

har nämligen en del sill som kommer bli över, tänkte om man kan salta ner allt nu o det som inte går åt till havskräftorna kan man kankse låta ligga kvar i saltet till hösten när hummer säsongen börjar ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ok, men annars kan man ju mata hummrarna under sommaren så de växer till sig under sommaren. Avlägsna bara vätskan efter några veckor och se till så att inget syre kommer in så blir det bra.

En fråga: Tror ni tösalt fukar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha är du go eller ? mata hummrar med mitt egna agn till andra fiskares fångst, never !

fan va salt det kommer gå åt, blir crazy...

tror inte tösalt är speciellt bra att använda, eftersom det är anpassat till gatan !

det ska vara industrisalt (stensalt) eller grovt havssalt, vissa av dom salterna funkar som halkbekämpning också, men ja skulle inte köpa salt om det står gatusalt eller tö salt på säcken,

står det havssalt eller stensalt (industrisalt) på säcken så känns det tryggare tycker jag !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glömde skriva att kolla efter noga om saltet är livsmedelsklassat ! för vägsalt låter rent livsfarligt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt att det måste vara livsmedelklassat, tror knappast att det göt någon skillnad, men ska inte göra det eftersom det är onödigt. Så vitt jag vet är det NaCl som används, och inte tex KCl, som också är ett salt. Men en lösning är BTs  tösalt från havet. Verkar både billigt och bra, blir nog det man kör med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukade ta upp alla mina i båten o plocka, agna sedan sätta om. Det har lätt för att fastna (många meter lina) men jag har ju koll sen när jag sätter så det inte går under båten o in i vispen som annars e lite svårt om man ska dra, rensa agna och sätta samtidigt. Du ska nog försöka få med dig någon så du inte fastnar i linorna för då är det god bye.



Fiskar sill med ganr på hösten o saltar, har dessa färdiga sen i ett rör. Så när jag agnar så det är bara att kasta i. Går lite snabbare.

Vart fiskar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du skulle citerat migsmiley


I höstas när vi fiskade hummer med omgjorda kräftburar var det jag och brorsan som var ute, han körde, jag drog, han tömde & agnade, och jag slängde tillbaka när alla hade varit uppe (burarna kommer upp, de rensas, staplas och sedan skickar jag i de).


Fiskar i Göteborg, och har gjort det några år nu.


Om du menar ChalleJ, som du faktiskt citerade, även om det var jag som ställde frågan, så fiskar han i Gullmarn (hoppas du inte blir ledsen att jag skriver de, men du har iaf skrivot det tidigare). 


Har du då dessa rör? Men då har väl du inte matpåse (det har vi i våra) ? 


Vilka burar fiskar du med och var?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh, vad händer här på MG? Andra gången ett inlägg försvinner i denhär tråden som jag ser

Ser inte texten som jag citerade, men ja betet hålls kvar längre än om man typ lägger det i en matpåse eller bara sätter det i snöret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Fick hem 3 st  120 L tunnor i går, med tätslutande lock..

hade vart trälim i dom, kommer blir kanon bra att ha agnet i..

dom där rören, håller dem kvar betet längre  ? någon speciell färg som funkar bättre ?

post-10023403-1394237429,753_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det änligen går att citera ditt inlägg men texten KVAR, ja betet hålls kvar avsevärt längre än om det placeras i snöret eller i matpåsen på en kräftbur. 

ChalleJ, kan bu dela med dig vem säljaren/leverantören är eftersom jag dagligen söker på tex  blocket efter sådanna som du har på bild?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hör med någon lokal trävaru firma i närheten där du bor, dem har garanterat sånna tunnor, fanns en jäkla massa här men dom är redan slut, inte en spänn kosta dom heller :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det var dig jag citerade. Jag har sågat av 40 mm el rör o borrat massa hål i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det var ju inte mig du citerade; Det var ChalleJ som du citerade, kolla självwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat och kollat på dev server och inget logiskt fel.

Har korrigerat ett fel som skulle kunna vara orsak under vissa förutsättningar...

Kanske.

Testar att citera och tar bort rapport om OK

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är sådana som ni vill ha, men gå in på en bensinmack som har spolarvätska som man kan tanka på pump, de har sådana blås tunnor, som man kan få, de får ändå inget för dem när de skickar tillbaka dem till leverantören. Men vet inte hur stora de är jämfört med de på bilden här, kanske blir för stort för å ha i båten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är total nybörjare på detta så tipsa gärna lite om val av plats för att lägga ut burarna, jag finns i Göteborg, båten ligger i Fiskebäck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen, burarna bör läggas mellan 30 - 60 meter djupt på lerbotten, lättast är om burarna läggs i en länk längs botten, finns fina länkar på carapax.se !! agna med sill allternativt makrill, vittja ett par gånger i veckan, lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

någon som sjösatt båten och börjat fiska havskräfta ??

för min egen del så åker båten i nu på torsdag och fisket efter havskräfta ska nog trodligtvis dra igång till helgen :)  har vart i väg o köpt 2 st   3-länkar, och har splitsat 2 st egna 3-länkar, burarna har en hel lindad stomme plus att dem är dubbellindade i taket, inköpta från aprendo i göteborg !  Nu är de bara att hoppas på mycket havskräfta !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten sjösatt? Nej, har lite att åtgärda på den före det ens kommer på tal att sjösätta (se bild). Men en frågaangel; Varför både köpt och gjort egna länkar: verkar lite onödigt(tycker jag[inget illa menat])?

post-10023665-1394237488,2439_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det vara onödigt ? hade en del tågvirke liggandes som ja splittsat, plus att det kostar minst lika mycket att göra egna länkar om man måste köpa allt tågvirke + ett antal meter sjunklina till de som att köpa en ny länk för 500 kr !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...