Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
breckan

Vilken lina?

Rekommendera Poster

Har inte spöfiskat sedan barnsben men har plockat fram grejerna igen. Köpte en begagnad haspelrulle i en affär och på spolen sitter det en gul lina som ser spunnen ut. Den är helt brutalt stark och går inte att bita av. Bara skära med något riktigt vasst. Gamla nylonlinor som jag har på min gamla haspel från förr känns som stenålder!

Vad är den gula för lina och var köper man den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men breckan :-) nylonlinor finns knappt att köpa längre, nu är det Sk. Flätlinor som gäller, finns i alla sportfiskebutiker numera. Jäkla mycket bättre lina än den gamla nylonlinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten påminnelse kanske kan vara på sin plats eftersom du inte fiskat på många år.

Nylonlinorna skulle man kapa en bit av varje gång man fick fisk då den yttersta delen blev ganska hårt sliten och dessutom lite töjd vid hemtagning. Detta gäller inte med flätlinorna. Däremot är de känsliga för ojämnheter, tex i spö-öglorna så kolla dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en sådan på min rulle, hette fireline när jag köpte den för massa år sedan. Kanske är det ett varumärke? Gul är den, riktigt neongul var den när den var ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på Claes Olson igår och där hängde många förpackingar abulon... Hängde också något annat som jag inte kände igen, men som liknade den gula. Den hette mycket riktigt fireline någonting men var svart. Tänkte bäst att fråga! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på vad du fiskar, öring e det vanligt att man fortfarande kör med nylon för den dämpar rycken öringen gör med huvet bättre än flätad, många säger att dom gått tillbaka till nylon för dom tappat många öringar på flätad.

Men jag fiskar mest gädda och gös så jag kör med Power pro 0,32 på min haspel och Strike Wire extreme 0,36 på min multirulle. När det händer att ja ska fiska öring så gör jag en halvmeters nylontaffs 0,60.

Fireline är en bra lina men skulle jag rekomendera en lina skulle ja säga StrikeWire Predator Camo, men som sagt beror ju lite på vad du tänkte fiska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiskelina som fick bäst i test  ( i Plus )  Gavia  hos  Claes i Sjön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...