Gå till innehåll
fredag 08 augusti 2025
gladius

Plasthake eller karborrhake istf pistolhake

Rekommendera Poster

Halloj!

Sitter i vintermörkret och planerar vårens förbättringar. Inget riktigt bestämt ännu m en det lutar  åt följande:

Autopilot, Ny 4 takts motor, Rullfock

När det gäller just rullfocken så är jag mest inne på en en CU-rulle där man kan behålla sitt ordinarie försegel utan att behöva sy om det, vilket känns helt ok för mig som är en nybörjare med en liten 19 fotare. Nu till min fråga som jag hoppas jag kan få hjälp med. Jag har googlat rätt ordentligt själv men inte hittat rätt:

Var kan man hitta alternativ till pistolhakar av mässing?

(Känns inte helt skonsamt mot förseglet att rulla det runt pistolhakar av mässing. Har sett hakar av plast och tom plastband med knapp. Det lär visst finnas någon fästanordning av kardborre band.)

Väntar med spänning på svar från er! Under tiden njuter jag av Åke Mattsons underbara seglingsskildringar i de böcker jag lyckats hitta på diverse antikvariat runt om i Sverige.

mvh 

Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan lugnt fortsätta med pistolhakarna om du ändå vill ha kvar seglet.

Annars är dragkedja ett alternativ på ett så litet segel. Kanske inte en lösning om man gillar att skifta försegel under gång men annars funkar det bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Fortsatte att googla och då hittar jag i alla fall en typ av hake av plast på sökord Segelhake nylon.

Jag är dock fortfarande intresserad av svar, eftersom det inte direkt verkar finnas ett jättesortiment av Segelhake av nylon.

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med CU-rullen och använder just de plasthakarna du nämner. Hjertmans har en typ med artnr, 5050-62. Holt har en annan liknande men lite mindre och smidigare.

Båttypen jag har är en Dominant 78, har även köpt en cu till min mindre Albin 57:a som ska på till våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast är att behålla pistolhakarna. CU-rullen är inte avsedd att segla med halvt utrullat segel. Gjorde en enklare modifiering för att hålla linan på plats med T-Röd.

post-571-1394237367,5923_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Du kan sy dem själv. Sy fast kortsidan av band (25mm brett, ca 80mm långt) invid de gamla öljetterna. Banden gör du av samma dukvikt som seglet. I banden sätter du sedan lift the dot-knappar. Banden viks runt staget och fästs alltså vid sig själva (du fattar säkert). Skonamt mot seglet och billigt.

Ovanstående var den ursprungliga lösningen på den 55 kvm lättvindsgenua som satt på Hallberg-Rassy 41. Och som någon skrev här ovan; den lämpar sig inte särskilt väl för delvis utrullning - det är helst allt eller inget.

Dock - om jag hade haft 19 kvm försegel hade jag nog inte brytt mig om rullsegel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...