sethakan 0 Postad 10 December , 2012 Jag skall byta avgaslimpor på mina perkins 6.354T. Då sa någon, dra igenom glykolvattnet då istället för saltvatten, om pumpen klarar det så borde det väl gå. Tankar om detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 6 Postad 10 December , 2012 Jag gissar att denna någon avser att du ska konvertera till ett helsystem istället för ett halvsystem. I så fall är det nog inte pumpen som är den svaga länken utan värmeväxlaren. Den måste klara av att kyla både block och limpor utan att motortemperaturen höjs till skadliga nivåer. Om växlaren klarar av detta så är ett helsystem klart att föredra eftersom det då bara är knäna som utsätts för sjövatten. Att bara behöva byta knän med normalt intervall är ju mycket billigare än att även behöva byta limporna samtidigt. Hade jag kunnat så skulle jag ha kört helsystem på vår motor men eftersom det är VP-grejer så går det inte. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 12 December , 2012 Tack för svar. Jag får helt enkelt forska vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 18 December , 2012 Nä, det finns väl inget bättre ställe än just här för att få svar på det. Frågan är öppen att svara på ännu om det är någon som vet något. Annars kommer jag helt enkelt att prova på en motor med övervakning och ändra tillbaka om det går dåligt. En annan fråga, behövs det zink även på glykolsidan? Ligger på västkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 6 Postad 18 December , 2012 Alla värmeväxlare jag har sett och läst om har anoder som ska kontrolleras/bytas så tillverkarna har tydligen ansett det. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bygge 0 Postad 23 December , 2012 Ja har en fråga som iof inte hjälper dig men kanske mig, vart har du hittat nya limpor ,har frågat generalagenten och kollat runt lite på nätet men kammat noll ( jag har en HT 6.354 den liggande modellen. Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 23 December , 2012 jag sökte på orginaldelsnumret som jag fick av Malte Månsson. Dom sa att den inte tillverkades längre men när dom hade den så kostade den 25800 st. Jag fick dom för 700$ st + frakt och tull och tycker det är ok. Kopior förstås. Testsök på mina, Perkins part # 89058 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 8 Januari , 2013 Kan ju lägga in här att jag talade med Malte Månsson och dom trodde att motorn skulle bli för varm vid höga varvtal så jag gör inga ändringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Januari , 2013 Sethakan skrev: En annan fråga, behövs det zink även på glykolsidan? Ligger på västkusten. Har nog missförstått frågan men för tydlighets skull så behövs inga zinkanoder i glykolvatten för det slutna systemets syre-utarmning plus glykolens rostskydds-tillsatser skyddar bra ändå. (Är alltså alltid i värmeväxlares sjövattenkrets som zinkpluggarna sitter, inte i deras glykolsida.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 8 Januari , 2013 Det var det jag ville höra, Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 9 Januari , 2013 Trots det finns det en del motorer med anod även på sötvattensidan. Tex gamla Penta med värmeväxlare hus av gjutjärn/aluminium. Beror antagligen på hur korrosionsbenägen värmeväxlaren är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser