Gå till innehåll
måndag 10 november 2025
sethakan

Sötvatten i avgaslimpan?

Rekommendera Poster

Jag skall byta avgaslimpor på mina perkins 6.354T.

Då sa någon, dra igenom glykolvattnet då istället för saltvatten, om pumpen klarar det så borde det väl gå.

Tankar om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att denna någon avser att du ska konvertera till ett helsystem istället för ett halvsystem. I så fall är det nog inte pumpen som är den svaga länken utan värmeväxlaren. Den måste klara av att kyla både block och limpor utan att motortemperaturen höjs till skadliga nivåer.

Om växlaren klarar av detta så är ett helsystem klart att föredra eftersom det då bara är knäna som utsätts för sjövatten. Att bara behöva byta knän med normalt intervall är ju mycket billigare än att även behöva byta limporna samtidigt.

Hade jag kunnat så skulle jag ha kört helsystem på vår motor men eftersom det är VP-grejer så går det inte.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det finns väl inget bättre ställe än just här för att få svar på det.

Frågan är öppen att svara på ännu om det är någon som vet något. Annars kommer jag helt enkelt att prova på en motor med övervakning och ändra tillbaka om det går dåligt.

 

En annan fråga, behövs det zink även på glykolsidan? Ligger på västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla värmeväxlare jag har sett och läst om har anoder som ska kontrolleras/bytas så tillverkarna har tydligen ansett det.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har en fråga som iof inte hjälper dig men kanske mig, vart har du hittat nya limpor ,har frågat generalagenten och kollat runt lite på nätet men kammat noll :o(   jag har en HT 6.354 den liggande modellen. Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag sökte på orginaldelsnumret som jag fick av Malte Månsson.

Dom sa att den inte tillverkades längre men när dom hade den så kostade den 25800 st.

Jag fick dom för 700$ st + frakt och tull och tycker det är ok. Kopior förstås.

Testsök på mina, Perkins part # 89058

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju lägga in här att jag talade med Malte Månsson och dom trodde att motorn skulle bli för varm vid höga varvtal så jag gör inga ändringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sethakan skrev: En annan fråga, behövs det zink även på glykolsidan? Ligger på västkusten.

Har nog missförstått frågan men för tydlighets skull så behövs inga zinkanoder i glykolvatten för det slutna systemets syre-utarmning plus glykolens rostskydds-tillsatser skyddar bra ändå. (Är alltså alltid i värmeväxlares sjövattenkrets som zinkpluggarna sitter, inte i deras  glykolsida.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trots det finns det en del motorer med anod även på sötvattensidan. Tex gamla Penta med värmeväxlare hus av gjutjärn/aluminium. Beror antagligen på hur korrosionsbenägen värmeväxlaren är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...