Gå till innehåll
lördag 04 oktober 2025
Gäst Crille

75 hk på Crescent 495 HT ????

Rekommendera Poster

Gäst Crille

Undrar om man vågar sätta på en 75:a Mercury blir det för tungt....eller för mycket kraft ? Ovetande tacksam för svar TACK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hur många hästar är båten godkänd för? Idealet är oftast max tillåtna motorstyrka som brukar finnas angivet på den blå skylten i båten, även om undantag finns både uppåt och nedåt. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Truls

Hej, skulle tippa att det inte borde vara ngt problem med vikten, men där emot bör du inte använda båten och hoppa i vågor med... Har precis plastat om en 495 ht som vi knäckte akterspegeln på med en yamaha 40 hk 4takt. Skulle tro att en 75 hk 2 takt väger ungefär lika mycket....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Crille

Oj det lät inte bra med akterspegeln. Hur är 495:an i övrig hur går den i sjön,ngt man behöver tänka på osv. Har inte kört min ännu. Kanske Johnson 40 är ett bättre val.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har precis hängt av en penta 700 till förmån av en suzuki 50 hp hadde inga problem med 700 den gick kanon lite törstig bara. pentan väger ca 93 kg och så står ju trycktanken där bak. lycka till själv är jag jätte nöjd med 495 den är lite stötig i mot sjö. annars stabil och trevlig. en 495 fråga är det någon mer som har den i vajer styrnings utförande i alla brochyrer står det teleflex? (inte faan är någon så dum och bygger om till vajer)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Hej! Inga problem...försiktig med gasen bara! Har själv en Mercury 80 på min...går kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Crille

TACK FÖR ALLA SVAR. Det är ett bra forum och det finns mycket erfarenhet om båtar här. Svara gärna mer om 495:an om det finns är någon mer som har erfarenhet av den båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En polare har en 90 hästar Mercury på sin. Och det går inte bra alls. Alldeles för baktungt. Båten är ju byggd för 40-50 hästar. Om din 75 har samma vikt som en 90:a då är det goodbye. Tänk på att det är en båt som slår hårt i sjön. Sedan är dessa akterspeglar i nytt utförande alldeles för klent byggda från start. Kraft är alltd bra att ha. Men inte till överdrift. Kostar soppa så det bara visslar. Speciellt vid gas över 20 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Crille

Tack nu har jag bestämt mig det blir ingen för stor motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...