Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
mr_wilson

Bygga om fören på en bayliner 285

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en bayliner 285 och skulle vilja bygga om fören så att mina kottar lättare kommer av än att snubbla över tattar relingen som finns....



Jag har sett en bayliner 285 som har lyckats hitta en rätt peke som såg ut att passa fin fint!

 

Vet någon av alla här vart man kan hitta en? Har tittat lite på seasea och erlandsson men har svårt att veta isåfall vilken jag skulle välja....

 

tacksam för tips på vägen... alt någon som kan bygga detta åt mig =)

 

MVH Mille

 

 

post-10021347-1394237315,9371_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peken finns ju lite här o där i tillbehörsbutikerna. Mät o skissa lite o prata med andra vid bryggan och t.ex killarna på Hjertmans så hittar du säkerligen nåt som passar.

Nu vet jag inte vad du menar med tattarreling, men om jag kollar på bilden ser jag direkt en grej som jag aldrig skulle ha själv, oavsett båt: Hel pulpit. Det första jag skulle göra vore att ta av, lämna till nån som är duktig på att svetsa för att dela i överkant. Att löpa 8 meter häck varje ggn man ska på/av båten skulle jag bli vansinnig på redan efter en helg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uh...den fören såg inte rolig ut att passera! Heldragen pulpit, ankarhållare OCH fjärrstyrd strålkastare!! indecision Jag skulle ha problem komma av utan att snubbla...och då är jag verkligen ingen kotte! cool

KillerBoos tips tror jag är det naturliga första steget; få pilpiten öppnad av ett proffs. Sen skulle jag flytta på strålkastaren...den ser ju ut att vara rena trampminan där den står nu. Därefter skulle jag kika på peke, gärna ett med integrerad ankarhållare och utdragbar teleskopstege.

Det var en artikel i Praktiskt Båtägare för ett tag sedan om en kille som byggde just ett sånt peke till sin segelbåt. Otroligt snyggt och underbart praktiskt! Det står på min att göra-lista...men ganska långt ned tyvärr...

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta Brunnswick i USA . Dom har säkert en redan färdig lösning . Dom bygger Bayliner och Sea Ray bland annat .

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

hade liknande problem på min Regal. Först åkte ankarhållaren av. Ersattes med en dragg i luckan som används de få gånger jag behöver ankra i fören. har också fundering på en peke med ankarhållare under men på sikt.



En helg tröttnade jag även på att klättra över den hela pulpiten som var bökig att kliva över och svår att komma under. Tog helt enkelt fram kaprondellen och skar bort den. På med två ändstopp. Klart på 15 min till en kostnad av 30 kr :).



Har sedan kvar bågen som togs bort och tanken är att göra enlösning där jag kan ha hela pulpiten kvar med öppningsbar. Eftersom jag jobbar i IT branschen fick det i år bli en quickfix :)

//LG

haha stack ut hakan och sa att jag var i IT branschen och lyckades sen få bilden upp och ner. Bjuder på den....

post-10009257-1394237316,5018_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sån svårt ord som IT kan jag nästan inte ens stava till och begriper nästan ingen ting av det handlar om, men det har väl med datorer att göra som jag heller inte förstår mig på ett smack.\indecision\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/whatchutalkingabout_smile.gif\ title=\indecision\ width=\20\ />

Att vända en felvänd bild är däremot ganska lätt. Man tar bara bildskärmen och vänder den upp och ner. Kopierar bilden och vänder sen skärmen rätt igen. Fixat. \wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

Ditt insteg ser ju rent och fint ut. Har själv ungefär samma problem som TS, fast jag har en motorseglare med dubbla rullar och en från början tvådelad pulpit. Att den är tvådelad utan sidostöd gör ju att den blir lite instabil i sidled.

Passade på att rita lite med tuch på bildkärmenmedans jag hade den upp och ned.\cheeky\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/tounge_smile.gif\ title=\cheeky\ width=\20\ />

Dels ett par stag som stagar pullpiten i sidled. En enkel bysmed gör den nog snyggare än jag ritat. Det är principen jag tänkte på.

Dels en plattform som jag tänkte i nåtad teak som gör insteget snyggare att titta på och ännu lättare att beträda. Det skulle gå fint att montera ett 10 kg Deltaankare under och genom plattformen. Ev höj upp den en liten bit ex 5 cm från plasten.

En snabb tanke. Kanske något att spinna vidare på!

post-945-1394237316,6148_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att göra en liknade plattform, som jag skissat i inlägget ovan, har jag fundet på i fler år.

År 1 var jag väldigt på G och vände mig till en av de lokala bysmederna för att få tillverkt ett beslag som hel härligheten skulle vila på. Samma bysmed som några månader tidigare fixade en liten detalj på mindre än 15 minuter efter att jag väntat på två andra bysmeder i flera månader och tillslut tröttnade.

Till att börja med hörde jag av mig till bysmeden med nån månads, sen med allt längre mellanrum. Varje gång jag talade med honom hade han hittat ritningen som han glömt av dagen innan. Den låg alltid överts i hans korg när jag kom, så jag tror faktiskt att han talade sanning. I vintras åkte jag till hans verkstad. Ritningen låg som vanligt overst i hans korg och han hade hittat den alldeles nyss när han letde efter nått annat.

Frågade om jag skulle befria honom från hans uppdrag, men han ville ha en vecka på sig. Efter 14 dagar ringde han på middagsrasten och frågade var jag var. Han hade beslaget klart och tänkte åka ut till mig och lämna det. Nu har beslaget legat i mitt garage sen tidigt i våras. Denna tråd kanske ger mig inspiration att palla mig ner tillbåten, monter beslaget provisoriskt, malla till en skiva om jag under vintern kan bygga ett peke-liknabde plattform i nåtad teak på.

Har tidigare plockat bort ett handmanövrerat ankarspel samt monterat en stege i stävbeslaget. Det nytillverkade beslaget skall förutom att bära upp plattformen även utgör en bättre hållare för stegen.

Stegen hänger alltid på plats och går att fälla upp och fram och blir då ett genakerpeke.

Hoppas att mit svammel ger lite ispiration till att förbättra insteget i era båtar.

Evert Taube skriver i en av sina sånger; Hoppar iland

Nu är jag ju varken smidig eller grann och hoppa i land har länge varit förbjudet i mina båtar. Dessut bör man ju se till att det finns nån stans att sätta fötterna ordentligt. Det är inte fel att skjuta det ovilkorliga lårbenshalsbrottet så långt i framtiden som möjligt. \indecision\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/whatchutalkingabout_smile.gif\ title=\indecision\ width=\20\ />

 

post-945-1394237316,6618_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peken med ankarhållare är dyr. Köp i stället en standard och behåll din ankarhållare. Så här löste vi det på en kompis båt.

Vad gäller öppnande av peke så gör du bäst i att sätt ditt ett par hajfenor som svetsas i sidan/framkant peken och i pulpiten. Alt svetsa på rör från där pulpiten kapas framåt och sen ned i peken

 

Har tyvärr inte hunnit få hem några pekar ännu :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brunswick lär inte ha någon lösning eller intresse då de knappt säljer några nya jänkebåtar här i Sverige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått mycke info från dom om min 3055 -94  även vart jag kan söka hjälp i usa  om orginal reservdelar och andra saker .

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men då öppning av peke mer eller mindre inte existerar i USA så lär de inte ha så mycket att komma med där. Övrigt är en annan sak

 

 

Jerkerg lösning är den jag försökte förklara tidigare. Klart den bästa i mitt tycke. Ankarhållare och ankarspel behållen och väldigt stabil lösning med pulpiten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Har inte läst alla inlägg och isåfall ursäkta om det påpekas igen.

Men att öppna pulpiten är ganska lätt men glöm inte att förstärka infästningarna i skrovet då påfrestningen för dessa blir vädigt väldigt... mkt större.  Om detta inte görs kan jag nästan garantera problem..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...