Gå till innehåll
torsdag 28 augusti 2025
Barmeister

Suger inget vatten

Rekommendera Poster

Har gjort det mesta med vinterkonserveringen men har stött på problem med sköljning med färskvatten och glykol: Jag får inte något vatten att sugas in! Har provat med spolmuff, slangen via drevet och inne i båten, utan resultat. Öppnat vattenpumpen som snurrar som den ska vad jag kan se. Har haft vattenhinken högt på badbryggan för fallet skull.

Tacksam för råd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket enklare att hjälpa till ifall du skriver ut vad du har för motor och drev...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En länspump i hinken/karet kopplad till muffen är det bästa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyfiken man lär av misstag, vad var felet?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog vägen via drevet, lossade slangen som går in genom skrovet och fäste en slang i denna. Denna slang ledde jag upp till en 25-liters vattendunk och spolade sedan igenom med lyckat resultat. Inte säker men gissar att jag hade ett för litet vattenkärl från början som inte skapade det tryck som krävs för att vatten ska kunna börja sugas in.

Så skönt att få detta bakom sig! Nu bara en del småfix kvar.

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tryck? Du behöver inget tryck. Impellern suger. En halvmeter ner under ytan är det ju just inget vattentryck att tala om. Låter som om impellern eller huset kan vara dåligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, är inte helt säker på vad som gjorde att det löste sig. Kan också varit att jag inte fick det tätt från början och att det sögs in luft i stället. Vid andra försöket veckan efter var jag mer nogrann och tog med mig slangklämmor och tätade mer. Färskvatten och sedan glykol har nu fått gå igenom systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...