Gå till innehåll
onsdag 07 maj 2025
Northsea

Få bort klistermärken fr Gelcoat

Rekommendera Poster

Sökte men fann inga bra svar.

Har klistermärken på båten (plastbåt) som ska tas bort. Är det värmepistol försiktigt som gäller? Kan man använda T-röd sen för att få bort det sista?

Sen rejält med rubbing och wax eller hur gör man på bästa sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde en tapet borttagare . Den använder vattenånga . Men värmepistol eller hårdfön fungerar också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt hårfön tillsammans med plastkort typ Visa, Mastercard etc. att skrapa med utan märken i gelcoaten men tidsödande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa dekaler går bort med Lacknafta (ofarligt för gelcoaten)

Prova däremot INTE med Förtunning, Tinner eller Aceton.

Annars följ råden i svaren ovanför, Men om inget annat hjälper kan du.....

Möjligen försöka skrapa med en (isskrapa typ till bilrutor) som du vässar så du får en 45 graders kant, men det blir lite märken av detta som du sedan måste rubba bort .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde värmepistol och en vass typ av skrapa.  slipade till en bred metall spakel så den blev vass.  Var ända sättet på mina klistermärken jag hade på min båt som hade suttit 20 år nästan.  Prövade först med hårtork och plast skrapor.  Men det var omöjligt på mina märken.  Kanske går på märken som inte suttit så länge.  Man får ju ta det lite försiktigt, blev lite smårepor som försvann med lite autosol rubbing senare.  :-)

Sen med resterna som blev kvar så köpte jag en gummi rondell man sätter på en borrmaskin, finns på biltema för att ta bort småresterna.  Funkade riktigt bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte aceton? Det änvänds yrkesmässigt till just detta. Har själv gjort det ett otal gånger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas Label Off

Fungerar utmärkt för borttagning av klistermärken av den svårare sorten

Länk!

Såhär gjorde jag:

1. Värmepistol (börja lite svagare värme för att undvika skador) peta bort så mkt som går.

2. Mycket limrester kvar, på med Label off, låt verka och torka av, där det var som mest lim fick detta göras 2 ggr. 

3. Polera med polish (eller rubbing och därefter polish om det blir tydliga färgavikelser där dekalerna suttit) 

4. Vaxa. Klart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sea-ray 230 skrev

Varför inte aceton? Det änvänds yrkesmässigt till just detta. Har själv gjort det ett otal gånger

--------

Aceton kan användas med försiktighet, men det påverkar gelcoaten.(det bör man vara medveten om i så fall)

Dekaler som sitter som berget, måste normalt lösas upp helt för att släppa. och då måste man använda massor med aceton eller täcka över med folie så det inte avdunstar.......och då lär du säkert skada gelcoaten.

När jag tvättar före plastning brukar jag rengöra med aceton. Det mattar ner mycket kraftfullt och det och tränger in i plasten och löser upp i viss omfattning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I så fall har du en mycket dålig kvalié på gelcoaten. Härdad gelcoat kan du låta bada i aceton utan skada.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig fungerade inte Label Off alls speciellt bra. Jag sprayade på flödigt och la till och med på gladpack för att det skulle kunna verka längre innan det torkade in. Lämnade det så över natten men resterna efter snobblinjerna satt lika hårt ändå. Dessutom tycker jag att det luktar förj*vligt! Någon intensiv kemisk citrondoft som sitter kvar länge...fast jag får erkänna att jag är lite känslig för vissa dofter.

Jag testade dock inte med värmepistol först och skrapa bort det värsta så jag ska inte döma ut produkten ännu. Gör om gör rätt så kanske även jag blir nöjd!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Har använt 95-oktanig bensin och tygtrasa till klistermärken många gånger. Billigt o bra.

anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sliter med att få bort allt från gelcoaten.  Har provat allt möjligt, autocreme (autosol), Rubbing, Polish, Vax. Det syns ändå i vissa vinklar att det suttit nummer där. (Alltså klistermärkerna är väck)  

Vad göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då klistermärkena har suttit länge och man polerar skrovet varje år blir det ju upphöjningar där de har suttit. Alltså är det bara våtslipning som fungerar om man vill slippa se det.

Abralon heter de polerrondeller man ska använda till detta. De finns att köpa i båttillbehörsbutiker och finns både som lösa eller i kit.

http://www.watski.se/world/Webb-TV/Abralon/Abralon-Sa-har-polerar-du-din-bat-med-Abralon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja eller det räcker ju att solen inte kommit åt där märkena har suttit för att de skall synas.

Innan 2000 peppret tas fram för att våtslipa, hade jag provat handpolera med Autosol på en tygbit. Ser man förbättring är det ju polermaskinen som skall fram.

Ja, som sagts tidigare i tråden funkar aceton utmärkt på gelcoat.

På horisontala ytor kan man lägga acetondränkt trasa över dekalerna och tejpa stor bit byggplast över o låta det ligga och dra över natten.

Aceton är ju så extremt flyktigt så man kan få komma o fylla på en skvätt ibland. Ingen dekal klarar 12 timmars acetonbad.

Lacknafta löser lim bättre än aceton. Kör man med bägge märker man snart vilket som funkar bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...