SvenA 0 Postad 29 Januari , 2005 Upptäckte att det finns en lampa att placera i masttoppen för att belysa Windexen. Någon som har erfarenhet av en sådan? Är sugen på att montera en innan sjösättningen i Maj. Skulle ju vara toppen att inte behöva hålla på lysa uppåt med ficklampan under nattsegling, bara titta upp som på dagtid. SvenA :-/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
myfenix 0 Postad 29 Januari , 2005 :-tackar jag har en sådan monterad funkar jättebra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 13 Februari , 2005 Har nu byggt en belysning till Windexen. 4 st högintensiva lysdioder med vitt ljus, 29 kr hos Claes Ohlson, en bit Makrolon, en rostfri M4 skruv samt tvåledarkabel. Strömförbrukning 15 mA!! Livslängd min 24.000 timmar! Kan segla mycket på natten innan belysningen slocknar. Notera att de här lysdioderna vardera har 3.5 V spänningfall vid 30 mA.Alltså passar 4 st i serie utmärkt, inget seriemotstånd behövs. SvenA -Navigare necesse est.Vivere non necesse_ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
delta160 2 Postad 15 Februari , 2005 Kan du hitta en liten solcellsplatta och ett litet laddbart batteri vore det topp!, ingen sladd ner genom mastern! /HW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 416 Postad 16 Februari , 2005 Det blir ju lite jobbigt att klättra upp i masttoppen varje gång man vill släcka lampan förstås... Men vill man att lampan skall lysa dygnet runt så är det väl OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik Postad 18 Februari , 2005 så man klarar sig alltså utan motstånd om man kopplar i serie.. låter ju kanon.. det blir att kolla upp elfa, de brukar ju ha lite bättre priser än biltema... tack för tipset.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst /GF Postad 10 Maj , 2005 Ingen höjdare att skippa seriemotståndet eftersom dioderna har en väldigt brant spänning/ström kurva när den väl kommit upp till sin lysspänning. En marginell spänningsökning, t.ex. när generatorn laddar kan få strömmen att öka väldigt mycket. Jag rekommenderar en liten strömstyrkrets som kan göras väldigt enkel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 12 Maj , 2005 Nu har jag ingen generator på min båt....och spänningen på ett fulladdat 12V batteri kan aldrig komma upp till kritiskt värde av sig själv. Som du skriver, har man motor med generatorladdning och dessutom använder Windexbelysningen vid motorgång kan det teoretiskt bli problem.... SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 12 Maj , 2005 Varför är det kanon att man klarar sig utan motstånd! Det kostar en krona på sin höjd. Om spänningen skulle bli lite högre så pajar någon lysdiod. Det går på nån mikrosekund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 12 Maj , 2005 Hoppsan! Jag såg att lysdioden kan drivas med 3,5 V. Då har den nog redan motstånd inbyggt. Annars är det inget svårt att lägga in ett motstånd. Det kopplas i serie som alla dioderna. Någonstans på vägen. T.ex där strömuttaget görs. Man får på köpet en säkring. Om det blir kortis så byter man motståndet. I annonsen i colorerade båttidningen skulle man påpeka fördelen av att man enkelt kan felsöka med näsan vilken krets som brutits. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 12 Maj , 2005 Priset för ett enstaka motstånd är naturligtvis försumbart. Det handlar om följande: De aktuella lysdioderna lyser mycket kraftigt vid specifierad ström 30 mA. Spänningsfallet är då 3.5 V. 4 st * 3.5 V = 14 V. Genom praktiska prov har jag funnit att ljuset är tillräckligt starkt även vid 15 mA, lika med 12 V inspänning. Då ett bilbatteri,f´låt, båtbatteri :oops: ger drygt 12 V passar 4 styck lysdioder alldeles utmärkt. Med ett seriemotstånd minskar inspänningen, ljuset kommer att bli svagt. SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31 Postad 13 Maj , 2005 14 V ska ju räcka för att få skaplig säkerhet. Akta dig för enklare laddare med bara en transformator och en likriktarbrygga. Där kan du få 15 V också. Men då har du väl inte belysningen på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 13 Maj , 2005 :-nojd Helt rätt Forgus! När jag laddar vid bryggan (en gång/säsong) behöver jag inte lyse på Windexen. Ut å segla! SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31 Postad 13 Maj , 2005 Jo men kanske du vill se vart det blåser! Och då! Poff. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 13 Maj , 2005 OK, jag ger mig.... :-D SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser