Pound 0 Postad 23 Oktober , 2012 Jag har fått ärva en gammal fotogenlanterna i koppar (~20cm bred och 40cm hög) och jag blev lite intresserad av det nr som är stämplat på den. Först är det ett G med tre kronor runt get, därefter följer 34359. Är det möjligtvis båtens registreringsnr eller vad kan det vara? Om det är så, går det att söka upp båten i något register och få lite historia bakom ankarlanternan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Oktober , 2012 Välkommen till MG! Trevlig lanterna, det ofärgade lyktglasets räfflade över- och underkant bildar rimligen en s.k. fresnellins som koncentrerar ljuset horisontellt. Enligt reglemente gäller ju olika färger och vinklar för varje typ av lanterna, men sådant vinkelmässigt finlir som avskärmning och röd/grön-färgning sker nog bäst en bit ifrån lanternan just för att ge exakta vinklar trots den fladdrande breda ljuslågan. Din lampa tycks ha en inre reflektorspegel, och sådana kan ju återkasta det tillgängliga ljuset ännu mer koncentrerat - iaf om den inte sotsvärtas. Ungefär här upphör mina kunskaper, skulle testat att även ställa frågan angående fabrikat & ursprung i forumet här. ...http://www.fotogenforum.se/fotogen/phpBB3/viewforum.php?f=26 Fresnellins enligt wikipedia ... http://sv.wikipedia.org/wiki/Fresnel-lins Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Oktober , 2012 Lanternor, kompasser mm för handelsfartyg har ett cerifikat och det är det nummret som står. Sjöfartverket ska kunna svara på lanternans historia. Anekdot: En bekant hittade en lanterna under en dykning, lanternan låg för sig själv på botten men något fartyg syntes till. När han kontaktade Sjöfartverket frågade de om de hade hittat fartyget. Svaret var ju nej. Synd, sa han på verket, hon var lastad med en massa ton alkohol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pound 0 Postad 25 Oktober , 2012 Intressant och spännande. Jag skall ta kontakt med Sjöfartsverket och se om dom möjligtvis har mer information om Fresnellins-lanternans nr. Fortsättning följer.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser