Mambo 66 Postad 17 Oktober , 2012 Jag har läst att det är bara bra att ha batterierna inkopplade till elsystemet under vintervilan. Detta för att de små läckströmmar som trots allt finns ska motionera kontakter/anslutningar så att dom heller sig rena från oxider och glappkontakter! Det förutsätter givetvis att batteriet är bra laddat och också underhållsladdas nu och då. I mina öron låter det helt fel men det vore bra om någon elkunnig kunde förklara om det är bra eller dåligt med batteriet inkopplat? Då man tittar på en gammal bil med lite dåliga elanslutningar brukar man se att det blir oxider just där det är dålig kontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Oktober , 2012 För att hålla kontaktyor rena från oxid med ström krävs rätt mycket och läckströmmar är nästan inga strömmar alls. Det blir ofta i båt nån kontakt som oxiderat och det blir den hårda vägen man får hitta oxiden. 5-56 eller elektronikspray är en metod. Spreja och hitta stället, torka rent och putsa kontakterna. Kan man röra på kontakterna lite gär det ett sätt. Jag är ofta uppe i båten på vintern och med dynor i och elen på är det betydligt trevligare. Slå på värmaren, läsa loggböcker och ta en kopp kaffe eller montera, laga och dona lite i den goa värmen. Med solpanel håller man batterierna laddade och lite läckström kompenseras av den lilla ström som ändå kommer från den svaga solen. Hönan eller ägget vid dålig kontakt är frågan. El inkopplad eller inte tror jag kvittar, men kan man leda ström genom att slå på förbrukare ibland kan knapra oxid på kontaktytor. Då ska det helst vara rätt stora strömmar och inte några milliampere. Har det väl blivit oxid blir det tyvärr ingen ström. Men det kan vara ett mellanting och då kan strömmen äta upp en tunn oxidhinna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser