Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Cole

Anpassa båt till fiske!

Rekommendera Poster

Hej alla! Jag håller på att anpassa min båt för fiske, jag ska inte åtminstone i dagsläget använda utter eller rigg utan nöjer mig med dipsy. Jag har tänkt att använda mig av fyra spön för trolling, vad ska man tänka på? Jag tror jag har koll men det gör ju inget att kolla runt lite. tanken är två spöhållare mittskepps med 10 fotare som står ut i 90 vinkel från båten. Strax framför pulpeten har jag tänkt att ha ytterligare två spöhållare med 8-fotsspön som står vinklade närmare båten för att undvika att komma så nära de främre spöna. Jag har också planer på att bygga en spöhållare som fästs i årfästena. Där har jag tänkt att ha 2-3 spön rakt bakom båten. Tänker jag klokt eller är jag helt borta? Tips, synpunkter och övriga funderingar mottages tacksamt. MVH Cole

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej man kan komma väldigt långt på att använda Dipsy, kusamo och sidoparavaner, det jag har märkt är att man behöver transportspöhållare nånstans midskepps när storisken hugger, då vill man hålla aktern fri från spön. http://user.tninet.se/~bei867n/fiskesidan.htm Gå in under bilder på den sidan så kan du nog få lite ideér uppsättning du skriver funkar säkert. Berkley säljer en vit transport spöhållare för tre spön som funkar kanonbra. Vad har du för båt och vad/var ska du fiska??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har en liten Pioneer och båten ligger i dagsläget i en liten insjö som heter Sottern. I framtiden så är tanken att ha den på släp så jag kan fiska var jag vill förutom de stora sjöarna då båten är ganska liten. Mvh Cole

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Skall du ha två spöhållare framför pulpiten kan du säkert få plats med ett spö i mitten. Det spöt riktas rakt upp, linan går rakt över motorn och hamnar rakt bakom båten. Hade så själv i början, funka bra. Mvh Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...