Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
stensnas

Tappad kraft i båtmotor?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har fått ett problem med min båtmotor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Problemet är att min båt har tappat ca 10 knops fart någongång under sommaren. Det är inte alls samma kraft i båten utan en markant skillnad. Jag kan inte höra någon skillnad i motorljud.

 

Båtmotorn är en Yamaha 100hk 4-takt från 1999 i bra skick.

 

Värt att eventuellt nämna så lyckades en kompis att starta båten med fel nyckel en gång..båten gick då igång med så fort man gick ur friläge så rosslade båten så han stängde av. Jag har dock inget minne av att den gick sämre efter den incidenten.

 

Vad kan det vara???

 

Tacksam för all hjälp.

 

OBS, jag har kollat undersidan och där finns inte en enda havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startad med fel nyckel...? Ajajajaj! Då smäller kontinentalsockeln av men det märks inte förrän efter ett tag när magnafuxkondensatorn tappat stinget. Kommer kosta ett helt traktorlass med tusenlappar o få rätt på..

Skämt o sido men forumet har spammats en del på sistone o det här luktar precis just så. Annars vurmar jag för Yamma-snurror o hjälper gärna till så gott jag kan men jag är inte intresserad av o lägga energi på trams.

Är du intresserad av min hjälp får du först övertyga mej om att du är seriös. Släng upp en bild på snurran utan kåpa tagen från babords sida till exempel..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Detta är definitivt inte trams utan verkligt. Jag är borta i några dagar nu men lägger ut en bild på motorn så fort jag kommer hem.. Schysst att du kan kika på det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du har haft bränslestabiliserare i kontunuerligt så du inte som 99% av dom som har detta problem har kristaller i någon av förgasarna?

Lätt att testa. Bort med insuget, Ut och åk. Stoppa in ett finger i en förgasare åt gången. Börjar den gå bra vid något tillfälle så är det den förgasaren du skall riva och göra rent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat tändstiften och gnistan ? Enkelt att kolla själv till ingen kostnad alls.

Sen en annan fundering, du har inte båtmodell med dubbelskrov eller loknande där det kan samlas 100-tals liter vatten som tynger båten och minskar farten ?

Vad säger varvräknaren, kan det vara en propeller vars gummibussning slirar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips...skall kolla dem. Det är dock ingen påväxt alls eller vatten mellan skroven...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK! Ett inlägg 11 minuter efter registrering, sista tidens tramstrådar och det här med nyckeln gjorde mej lite undrande. Dom flesta vet nämligen att ett tändningslås är en enkel strömbrytare. Om man använder rätt nyckel, fel nyckel, en glasspinne eller en skruvmejsel spelar ingen som helst teater för hur motorn sen går så länge man bara får kontakt på rätt ställen. Det behövs f ö inte ens ett tändningslås/strömbrytare om bara kopplar ihop rätt sladdar vilket filmvärlden brukar gilla att illustrera med vilda gnistor när en bil ska stjälas :-)

Sea-Rays tips är bra men om man inte vet hur en förgasare funkar eller varför tricket funkar på en förgasare med vissa kretsar strypta är det lätt att dra fel slutsatser. Om man demonterar förgasarna så har man omedelbart skaffat sej behov av en synkningsutrustning. Därför bör det kollas lite enklare grejer först innan du ger dej på knasarna. Frågan du bör ställa dej är nog om du känner att du är rätt man att ge dej på knasarna.

Sen brukar igensatta knasare först slå på lågfartsegenskaperna, går motorn riktigt förutom just att du tycker att du tappat effekt? Svårstartad? Nyser? går ojämnt? Det brukar dessutom ske under vinterförvaringen, motorn går bra på hösten men skit till våren, inte mitt i säsongen. Har du precis som Sea-Ray redan frågat använt bränslestabilisator eller dränerat knasarna på vintern? Vad har du för båt? Vad är din normala toppfart och ditt normala toppvarv? Motsvarande nu?

Jag hade börjat med det enklaste, kollat att spjällen öppnar fullt. Demontera insugsljuddämparen så du ser spjällen o sen skickar du handtaget i botten. Tycker du det ser krångligt ut att ta väck insugsljuddämparen så finns en genväg. På spjällaxeln sitter stift som håller axeln på plats i förgasaren. Påfallande ofta är dessa stift linjerade med spjället, är stiftet vertikalt är spjället vertikalt. Ser stiften inte ut att harmonisera med spjällen kan du kolla vridningen, normalt vrider sej spjällen ca 80-85 grader från tomgång till fullt. Ta även en koll på tändstiften som jan redan skrivit, fota gärna sånt du undrar, så ska vi nog lura ut om du kan fixa detta eller om motorn behöver proffesionell vård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är faktiskt precis tvärtemot. Jag har ännu inte stött på nån motor som bara tappat kraft på höga varv men gått riktigt på låga varv. Ofta vill de inte gå alls på tomgång pga av igensatt pilotmunstycke men när man chokar så går dom hjälpligt. Chokespjällen gör ju så att soppa dras även genom huvudkretsen.

Men jag tror din statistik ändå är säkrare, jag skruvar bara på hobbynivå o möts sällan av lika vanvårdade motorer som ni på marinorna gör antar jag. Men du menar alltså att det stora flertalet förgasar-motorer ni får in går bra på låglast men tappar ork sen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp. högfartsmunstyckena är ofta de som sörplar igenom sig mest soppa och utsätts för mest skit, om man nu inte är en sådan som oftast ligger på lågvarv och kör.

Hade faktiskt det på en av mina motorer i somras, skomakarens barn, du vet wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant.. Fast all soppa går faktiskt via huvudmunstycket på en Yamaha och en del av detta leds av till pilotkretsen. Så länge bara tomgångs och bypasshålen, lite öppna spjäll, är utsatta för insugsvacuumet blir det inget flöde genom stora nozzle-röret ut från huvudmunstycket utan soppan leds bara genom huvudmunstycket till pilotmunstycket och sen vidare till nämnda kretsar.

De knasare jag renoverat har alla haft en blandad kompott av gucka i sej och eftersom pilotmunstycket är minst har effekten blivit störst på det. De här kristallerna du pratar om har jag faktiskt aldrig sett men jag antar att om man låter förgasaren stå med ostabiliserad soppa bildas så stora kristaller i flottörhuset att de inte ens kan ta sej igenom huvudmunstycket men släpper igenom tillräckligt för låglast och är pilotmunstycket rent kommer symptom bara på höglast.

Likabra o förklara varför ditt felsökningstrick funkar oxå, fingret minskar arean på förgasarhalsen, lufthastigheten ökar o det får trycket att sjunka jämfört med flottörhuset o mer soppa tvingas ut genom nozzle-röret. Samma princip som används när man stänger chokespjällen vid kallstart. Lite beroende på var i lastregistret man gör det kan man även lista ut vilken krets som strular. Fast egentligen är det av akademiskt intresse, har man kommit fram till att knasarna är skitiga är det ju fullständig rengörning o kontroll som gäller ändå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite tungt att min okunskap om båtmotorer tedde sig som trams men det får man kanske ta som nybliven båtägare...:)

 

Jag köpte båten i våras och har således bara haft den en sommar. Det är en Ryds 525 DC med en Yamaha 100hk 4-takt som sagt. Max toppfart har under hela tiden legat på 35-40kn men har mot slutet av sommaren gått ner till 26kn. Maxvarv har varit 5000 och är nu, om inte fullt lika högt, inte så långt ifrån. Båten går precis lika bra på låga varv. Jag kan som lekman inte höra någon skillnad i motorljud men det är inte samma klipp i motorn som tidigare. Detta märks extra tydligt när man drar på då den tidigare bara stack iväg men nu går det mkt trögare.

 

Jag är väldigt tacksam för de tips ni ger då det är väldigt värdefullt.

 

Jag kan komplettera med bilder snart så fort jag kommer hem igen.

 

I öv är motorn väldigt vårdad..ser mkt ren ut och ger ett nytt intryck...

 

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorns varvyal är ju direkt proportionell till propellerns varvtal, då det är en mekanisk överföring mellan dessa. Om du är säker på att du inte har massa skit på skrovet och inga extra 300 liter vatten någonstans i båten så får du kolla propellern. Det som kan gälla är att bussningen släpper lite. Det enklaste är att du lånar (eller köper då det är bra med en reservropeller) en propeller i samma storlek och testar med den. Jag antar att propellern är fö OK, dvs inga grundkörningar med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allra enklast för att kolla om propellern slirar är att göra en markering på muttern och motsvarande på propellern. Sen kör man så att problemet uppstår. Har det två märkena förflyttats inbördes så slirar proellern. Det kan vara värt att upprepa körningen ifall märkena fortfarande är i linje...det kan ju vara slumpen.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det lättar snart ;-) Du fick ju lära dej lite om tändningslås på köpet :-)

Är du säker att du bara varvade 5000 rpm..? Lite matematik runt det ger att du skulle behöva ha så stor stigning att den knappt ens finns i Yamahas sortiment. Det var inte så att du snarare varvade runt 6000 när båten gick riktigt o att du nu inte varvar mer än knappt 5000. Det blir lite lättare o få ihop matematiken då.

När du följer tipsen om slirande nav ovan så ta även en flukt efter märkningar på den. Är det en orginalpropp kommer du hitta två siffror följt av ett K nånstans på proppen. Den kan sitta i navet o då får du skruva bort proppen för o se märkningen..

Om det stämmer att du bara varvade 5000 rpm på max även när båten gick riktigt har du kört runt med alldeles för stor propp. Det är inte så bra på lång sikt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för alla tips. Verkligen snällt. Jag kommer att ta till mig dem och kolla allt. Tyvärr var jag tvungen att plocka upp båten så kan inte provköra igen förrän i vår. Återkommer då med resultat. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långskott, men vet ju att det blir vatten i bensin av erfarenhet och det andra verkar ju redan täckts av.

Ni andra som kan förgasarmotorer bra, kan kanske vatten i tanken/systemet sätta ned topeffekten utan att det märks något annat i övrigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...