Gå till innehåll
lördag 18 maj 2024
aphrodite25

Generator-överspelad?

Rekommendera Poster

Jag har en Aphrodite 25 med en MD5B från 1981 med en Marchal generator på 35A.I våras efter sjösättningen fick jag startproblem,startbatteriet var tomt.Jag skiftade batterier och det fungerade.Det tomma batteriet laddade jag sedan med förbrukningssidans solcell.Senare köpte jag ytterligare en solcell på 25W för bara startbatteriet..En senare kontroll visade att generatorn öht inte laddade trots att magnetiseringsström fanns.Slutsats:Generatorfel.Nu är den bortmonterad och kommer inte att repareras.Jag har således helt förlitat mig på solcellerna och det har fungerat perfekt.Spänningen är alltid hög och jag slipper onödig motorgång under lång tid och med relativt högt varvtal.Kommentarer?

På köpet blev även skiljereläet (Skyllermark) över och kommer att säljas om möjligt. Ulf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Jag har aldrig tänkt på att man helt sonika kan montera bort generatorn så länge man tillser att laddningen är fullgod på annat sätt.

Som bonus kommer du få en lite piggare motor med lite lägre bränsleförbrukning som följd! \yes\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_up.gif\ title=\yes\ width=\20\ />

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst,Flintstone,generatorn kan ju ta så mycket som 1hk av de 7hk som finns tillgänglig i en MD5B.Drivremmarna ta också kraft,även vid start.Dessutom blir servicen lättare,mera utrymme.5 kg mindre vikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sweet!

Hur stor batteribank har du och hur många watt solceller har du totalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man inte så mycket som drar ström ombord och är ute när det är soligt kan man klara sig utan generator. För underhållsladdning är solceller det bästa. Många tror även att generatorn är trasig då de inte ser att det laddar något extra när motorn är igång. Fullt batteri tar ingen laddning.

Sen kan man ju alltid få strömmen att gå åt. Vattenkokare t.ex. TV. Datorer osv så jag kan nog inte tänka mig att montera av generatorn. Har ändå 145W solcell.

När vi startar på morgonen har batterierna tappat ungefär 40 Ah, lampor dator kyl mm och då känns det bra att ha generatorn som puttar i 20-40A en liten stund så en halvtimme med motor ger väl 15Ah. Saknas då 25 Ah som solcellerna får fixa. Men lite solceller till så skulle man kunna skrota generatorn  faktiskt. Men regnar det då blir det inte mycket till batterierna. Då klarar våra solceller inte av kylskåpet ens.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är väl om du blir tvungen att åka en natt med busväder för motor. Har du då ström så det räcker till lanternor, solenoider och relän på motor och evt annat som kan dra ström?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Flintstone! I batteribanken har jag 75Ah och 75+45Ah. Första batteriet går bara till startmotorn och underhållsladdas med en solcell på 25W.Övriga batterier går till förbrukarna,kylbox,radio,VHF och belysning.De underhållsladdas med 2 solceller på tillsammans ca 55W. På natten stänger jag av boxen för att inte tömma förbrukningsbatterierna för mycket.Slår ibland på den någon timme före soluppgången (som ju varierar).Jag kan också manuellt koppla ihop batterierna för att i nödfall låna lite ström från startbatteriet.Det laddas ju ändå snart upp igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...