Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
dykaren

Koppla mätare till instrumentpanelen.

Rekommendera Poster

Hej ,

medan jag väntar på svar på min tidigare fråga , så tar jag en till... Som ni säkert förstår så är jag inte såå kunnig när det gäller båt el eller koppla ihop saker o ting \\blush\\... i båten.

Om man ska koppla in en mätare på instrumentpanelen så finns det ju en plus o en minus kabel från mätaren , ska det alltid vara en kopplingsplint på plus och minus sidan och en säkring på plus sidan ?

Det kommer ju en plus o minus kabel från huvudströmbrytaren så man kopplar väl då på en plus o minus plint och sen kopplar man respektive kabel från mätaren ?

Hmm , blev nog lite rörigt det där... Någon som förstår vad jag menar ?

 

Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer knappast både plus och minus från huvudbrytaren, det är bara plus som kommer därifrån.

Du vill inte koppla in instrumentet på huvudbrytaren eftersom det då kommer vara aktivt hela tiden brytaren är tillslagen. Du vill att det ska få ström av tändnyckeln. 

Jag vill inte låta nedlåtande men med tanke på hur du skriver och vad du frågar så tycker jag nog att du bör ta hjälp av någon kunnig när det gäller det elektriska. Det är stor risk att du förstör något eller i värsta fall orsakar brand i båten om du gör fel pga av okunskap.

Bara i all välmening alltså...

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk så här: ingen av oss föddes med de kunskaper vi har, de har vi skaffat oss under livet. Det finns inget som säger att du inte skulle kunna lära dig dessa saker, så om du väldigt gärna vill koppla el i din båt så är det bara att sätta igång och lära dig! laugh Du bör dock läsa på lite först, det finns några riktigt bra böcker om båtel att köpa, så att du inte gör felkopplingar som kan bli farliga för personer eller egendom.

Att läsa på lite allmänt om ellära är också bra så du vet hur elektriska kretsar fungerar och hur du följer strömmens väg genom elsystemet.

Gör inget på chans bara...du måste veta hur du gör för att det ska vara säkert.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo ,

jag får nog plugga på lite innan jag börjar dra kabel...

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för mätare du skall koppla in? En voltmätare kopplar du minus på minusplinten och plus på plusplinten. Då fär du mätaren att visa spänningen över det batteri som är kopplat till huvudströmbrytaren. Andra mätare, typ till motorn, vill du nog bara ha inkopplade när motorn går. Då kopplar du plusmatningen över tändningsnyckeln. Mer råd kan man inte ge förrän du talar om vad det är för mätare du vill koppla in, hur ditt elsystem ser ut, tex en eller två kretsar osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ,

jag tänkte byta ut alla mätare , har en teakskiva som jag ska sätta alla nya instrument i. Den som sitter i nu har suttit där i många många år... Ska se om jag lyckas få in en bild.

Varvräknaren och trimmätaren är det enda jag ska spara av det gamla. Så det blir en ny knop (gps) , bränsle , vatten , septik , digital voltmätare och en för lanternorna.

Jag tänkte dra ny kabel , fixa till ny jord , får nog följa tråd för att det ska bli rätt och dra ny på det viset...

Hmm , hur får man in en bild ???

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...