Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
dykaren

Jordfel eller är jag helt okunnig ?

Rekommendera Poster

Hej ,

har fått en plotter inmonterad av fackman , fungerar näst intill perfekt... Problemet jag har är att bränslenivån i % förändras när jag slår på lanternorna eller vindrutetorkarna och att när jag slår av alla instrument (har en knapp för det) så står bränslemätaren kvar på halv tank , den går ner till noll när jag bryter strömmen med huvudströmbrytaren. Detta fenomen med bränslemätaren hade jag inte innan montering av plotter.

Är det jordfel någonstans eller kan det vara något annat som spökar ?

Någon duktig på forumet som har en aning , tacksam för svar.

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende p åvad man menar med ett jordfel - det handlar ju garanterat om att strömmen inte tar rätt vägar längre.

Om du har haft hjälp av och betalat en fackman för jobbet så ska du reklamera. Han/hon verkar ha tagit antingen spänning eller jord på fel ställe. Jag hade en liknande (om man nu kan prata om likheter i det här fallet) där bränslemätaren inte gick tillbaka till noll när jag slog av intrumenten. Det visade sig att i det här fallet hade jordat instrumentbelysningen i serie med instrumentet - galet och absolut fel. Kändes ju dock rätt från början.

 

Fördelen är ju att du borde kunna reklamera och att det är förhållandevis enkelt - det är ju nästan garanterat ett fel i anslutningarna för plottern (visst, inte 100% säkert). Det är ju betydligt sämre när fel som de här bara dyker upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ,

får se till att göra något åt det...

Tack för tipsen.

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...