Gå till innehåll
måndag 13 maj 2024
dykarhenrik

Säljes! vad gör jag för fel?

Rekommendera Poster

Har haft min båt (ryds 535s) ute på försäljning nu i över en månad, här bla. men jag har inte ens fått ett skambud. när jag sålde bilen kom det skambud bara efter 10min,

Är det så svårt att sälja nu eller vad är det?

Är priset för mycke?

Nån annan som inte får sålt eller sålt får gärna berätta för mig vad jag ska göra.

Nu vill jag INTE bli överröslad med skambud, bara lite tips tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej priset är nog rätt.

Skriv gärna: En båt med många möjligheter  brukar locka en del.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet inte jag vad du har för pris, men kommer det inga skambud så kan det vara ett tecken på att priset är för högt, då är det inte ens ide att lägga skambud för diffen blir alldeles för stor för att någon ska kunna nappa på budet.

Det är höst o du får tänka på att båtpriserna rasat kopiöst bara på det sista året. Om du inte vill sänka för mycket så är det bättre att sälja till våren. med rätt pris kommer det köpare.

Det var någon annan här på forumet som skrev att man ska titta på den billigaste båten på Blocket motsvarande din egen o fundera varför den ligger kvar o inte blivit såld... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo jag titta på blocket på samma båt, och där va typ sådana som jag har och ja la mig i underkant av va de kosta för att bli av med den, o nu har jag t.om sagt att det kan diskuteras vid snabb affär. mer kan man nog inte göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte sälja en båt förra hösten, och då var det absolut stendött. I slutet på februari, strax innan båtmässan, la jag ut samma båt igen, fast jag la på 5000 på priset. Jag hann knappt avsluta annonsen, innan spekulanterna stod på kö. Båten var snart såld. Summa summarum, det är avsevärd skillnad på att sälja båt på höst och vår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det är väl det. men så som du skrev att du la till 5000 på annonsen och att jag skriver diskuteras vid snabb affär, så är båtarna billigare nu än till våren.

Lite som o köpa trädgårdsmöbler. ska passa på till hösten när det säljs ut. varför tänker man inte så när man köper båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är i köpartagen och tycker nästan att det är lite obekvämt att över huvud taget svara på annonser där det begärda priset är helt uppe i det blå.  Jag inleder ogärna en prisdiskussion innan jag ens har tittat på en båt, men å andra sidan är det ju bara slöseri med både min och säljarens tid om vi inte kan vara överrens från början om att det begärda priset ligger nästan 50% över vad som är rimligt för en liknande båt i normalskick.

Hur reagerar egentligen en säljare på något sådant?  Blir jag idiotförklarad bara för att föreslå en helt annan nivå än den tänkta, eller är det välkommet med skambud som kanske kan vara intressanta lite senare när ingen annan verkar vara på samma linje som säljaren?

Hur prissätter en någorlunda medveten säljare sin båt?  Som alla andra liknande annonser, medveten om att slutpriset kommer att bli avsevärt lägre, eller i rätt nivå redan från början?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herregud, det kunde varit jag som skrivit detta, PRECIS mina tankar... Den där davidi måste vara en mycket, mycket klok man\smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

Jag har ofta, tidigare, skickat mejl först för att se om priset går att diskutera (för att inte slösa på min och säljarens tid), men mycket sällan fått svar.

Dom uppger ofta, redan i annonsen, att dom inte vill ha några mejl vänner, men jag vill inte vara nån vän jag vill bara köpa den till ett rimligt marknadspris.

Jag var på jakt efter båt nu i sommar, skickade många mejl, fick ETT svar, var och tittade men den var bara skräp, MEN han svarade åtminstonde.

Köpte en ny istället, mindre krångel.

Letar efter en MC nu, lika där, dom svarar inte, men vill dom inte sälja får dom väl ha dom kvar, finns fler.\smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
jag sålde min båt för ca.4månader sedan, och det var inte lätt. Innan jag la ut båten till försäljning så tittade jag vad dom andra tog, och då låg den billigaste på 65.000:- så jag la mig på 55.000:- min var desuttom i mycket bättre skick. Det hände abslolut ingenting dom två första månaderna, inte ett samtal, kom ett mail från utlandet (som alltid) men thats it. Såg då att någon hade lagt ut sin båt (sådan som jag har) för 35.000:- ??? men det visade sig att motorn skurit osv. (ren skit mao.) problemet är bara den, att när någon lägger ut så billigt (trots funktionen) så tror den/dom som skall köpa båt att det är där priset skall ligga. Eftersom jag inte ville ha kvar min båt, så satte jag ett pris på 39.000:- och tänkte att jepp nu säljs den direkt. Men oj vad fel jag hade :( inte ett samtal eller mail fick jag...Tiden gick och jag bärjade själv titta på båtar och hittade en båt som jag skulle slå till på. Min budget va 30.000:- (ville dock ha dom båtarna som låg runt 80.000:- klassen) och precis samma dag, som jag skulle åka och köpa en båt jag sett på blocket (säljaren ville ha 24.000:- efter att jag prutat givetvis efter jag sett båten) så får jag ett samtal från en kille som ville se båten. Jag träffade killen, och det tog säkert 3timmar innan han bestämde sig, desuttom så ville han pruta, men jag sa då, att jag hellre sänker den i sjön än sänker priset (is i magen) han köpte båten och då hade jag helt plötsligt mer pengar att köpa båt för :)

vad vill jag ha sagt med detta? jo just nu är det köparens marknad, en båt som kostade 120.000:- beganat för två år sedan, kostar idag allt ifrån 50.000 - 80.000:- så mitt tips till dig är, har du inte behov av pengarna just nu, försök istället sälja båten till våren, för det kan hända mycket innan dess. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag säljer brukar jag heller aldrig bemöda mig med mailsvar som vill diskutera priset direkt utan att ha sett det jag säljer. Det känns helt enkelt inte som köparen är tillräckligt seriös/intresserad av det jag säljer utan bara vill ha ett lågt pris utan att veta vad han köpslår om. Måste man pruta innan man har sett objektet så finns inte (anser jag) pengarna eller intresset att slå till med.

Som köpare så tittar jag på priserna o dom som ligger högt i pris (i förhållande vad jag har råd med) men ändå verkar ha intressant objekt till salu lägger jag under bevakning, sänker dom efter ett tag så har dom börjat inse att det faktiskt är för högt pris för att få sålt. DÅ kan jag ta kontakt och åka o titta på vad jag ska köpslå om, för då har jag o säljaren redan kommit en bit närmare varandra rent prismässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är lite märkligt med alla dessa trådar om priset på beg. båtar och svårigheten att sälja.

För mig är det helt solklart: en produkt är inte värd mer än vad den mest intresserade köparen är villig att betala vid tidpunkten för försäljningen. Svårare än så är det inte. Vad säljaren tycker att produkten är värd är fullständigt ointressant, om denne MÅSTE sälja.

Hur köpar- resp. säljargruppen beter sig går ju inte att svara på. Det skiljer otroligt mycket...allt från rena skurkar till de som verkligen bryr sig om motparten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag letar något, ex båt (MC som det inte är bråttom med nu) har inte jag tid att vänta till de kanske sänker, ville inte vänta en hel sommar för att få mig en båt.

Jag lämnar alltid mitt namn och nummer vid mitt mejl, och hör ALLTID av mig om de svarar på mina frågor.

Visst jag har en liten förståelse att ni inte vill svara, men bara liten, för mig när jag säljer, och det är ganska ofta, svarar jag alltid på mejl, det kan bli en köpare.

Den, högst, minut det tar att svara, den minuten har jag tid med.

Vill man sälja kanske man får vara lite ödmjuk och offra en minut då och då, även på nån snackb...g.

Jag har alltid fått mina grejor sålda väldigt fort, och jag köper o säljer ganska mycket, maniskt enl. sambon\smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

Och jag lovar, den jag mejlar har jag både intresse och ekonomi att slutföra affären med.

Jag ger ett bud på mejl vad jag tycker den är värd, beräknat på liknande SÅLD (exempel nu) båt, inte på dessa som har haft annons ute 1 år och inte fått den såld.

Sen om dom kan ge en bra anledning till att den har ett högre värde än andra, då kan jag köpa den OM jag tycker den har det där extra, kanske en ny motor, eller liknande.

Jag hör ofta att det är köparens marknad, visst båda ska vara nöjda med affären. När jag inte får svar på mina mejl, då misstänker jag att dom inte har minsta koll på prismarknaden iaf för den produkten, dom kanske fortfarande lever i en värd där det är säljarens marknad, eller helt enkelt inte har så stort intresse av att sälja, bara vill kolla prisläget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte många som är så sugna på att köpa båt de flesta vet att det är trögt och att utbudet är stort. Ta upp den och se till så att den är ren o vaxad o klar i april och annonsera ut den då istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Söker man efter Ryds 535 på blocket poppar din annons inte upp....inte så bra kanske!

-Ta bort set efter 535 så borde du ju öka dina chanser lite?

 

10 huntralappar för påten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtmarknaden är dööd jag menar stendöd. Massor med fina båtar ligger ute för inga pengar alls. Har kollat endel båtar som vi varit seriöst intresserade av men tyvärr har det inte kunnat bli affär gissa varför?

-Eftersom ingen köper så går det inte att sälja den vi har, och då går det inte att köpa ngn ny. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är 13 år (din Ryds 535), både motor och båt, i mina ögon är den för dyr, men det är ju i mina ögon.

Jämför med en mycket nyare, kanske t.o.m. med fyrtakt, och kanske en med lite garanti kvar, den är inte mycket dyrare...

Jag har kanske varit för länge i snöskoter, bil, och motorcykel (något som sjunkit väldigt i pris sista 2 åren) branschen, där faller priset med ålder, mil och skick, det gör inte båtpriserna,....tydligen.... eller kanske är det vad som hänt sista åren, något som säljarna inte vill acceptera ...?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns igen... Har vår båt ute på Blocket nu för att sälja den innan köp av annan, större båt. La mig först lite högre än de andra av samma märke, för att gå ner i pris vid eventuellt intresse. Gick dock ner till de priserna som de andra av samma märke -fast äldre- för att Kanske öka intresset. för båten. Jodå, folk har hört av sig... Två sms på engelska, där de var vääääääldigt intresserade av båten - De bemödade jag mig inte ens att svara. Ett telefonsamtal från en norsk båtsäljarsite, där chanserna att sälja båten är såååååå mycket större än i Sverige. Jag tyckte dock att de var så dyra så att det intresserade mig inte att få in den på deras norska site... Då kan ju jag undra varför inte norrmännen hör av sig direkt till mig om det är så lätt att få båten såld dit, de har ju koll på våra sidor likväl som vi (eller åtminstone jag) har koll på deras sidor...

Men men. blir den inte såld nu till hösten så gör jag ett nytt försök till våren - Under förutsättning att den båten jag vill ha, fortfarande är till salu då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag fungerar det som så att du måste kolla vad man begär för liknande objekt, ta dig en funderare på varför den billigaste inte är såld (den är för dyr) och sedan lägga dig rejält under det. Då blir det sålt. Gör man inte det så kan man låta bli att slösa pengar på annons eftersom det ändå inte blir sålt och du ska också tänka på om du jämför med en handlare så ingår det garantier, finansiering mm i dessa affärer så du måste vara rätt långt under vad dom begär idag.

Jobbar och säljer själv båtar på marina och jag brukar få roliga timmen när båtbörsen kommer åt vad folk begär för sina båtar. Tex kan jag sälja en ny Buster M för 130.000:- idag. 2 år gamla på blocket, privat 145.000:- och så rullar det på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vad du menar är att jag -som har en båt, från 1976 till försäljning för 80000:- på Blocket- tittar på den båt av samma märke, fast betydligt äldre och för 29000:- då skall lägga mig på 20000:-...? Aldrig!! Då låter jag -som någon ovan skrev- den hellre gå till botten...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medger att det var ett extremfall jag tog som exempel, men det finns folk som inte ser den skillnaden - De ser bara att priset är så mycket högre för en båt av samma märke... Och då tycker de att de kan pruta ner priset till samma nivå som den äldre och billigare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjuvtittade på din annons.
Ett par tankar och synpunkter:
- När du skriver att du skall byta till en större båt talar du om att båten är liten.
- Motorn är en över 25 år gammal bensinmotor - är den sjövattenskyld? Får nog en del människor att dra öronen åt sig.
- Det är höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vår Chris Craft ute nu (sänkte precis till 240.000:-). Ifall jag får bud så uppskattar jag det oavsett ifall det ligger långt från vad jag är beredd att sälja för - det är ju bara att förhandla och se ifall båda parter vill flytta positioner. Och som sagt, ju närmare upptagning...

Personligen prissatte jag rimligt utifrån vad jag gav, har lagt ut på båten mm mm. Men såklart sätter man ett pris som man hoppas få - vem vet, ifall någon är ute efter just en Chris Craft med just Penta i (och inte Mercruiser) med dual propp (och inte SX) osv osv - då kan det ju bli affär.

Men nu har jag nog nått min smärtgräns och man får ju värdera omaket att förvara över vintern mot att få den såld nu - det är väl värt kanske 15000:- för mig att få iväg den nu.

 

mvh Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lade ut min motorbåt till försäljning i våras. Det var trögt att sälja även då, men vi  hittade en annan familj  på Blocket som ville byta sin segelbåt mot motorbåt. Förhoppningvis är båda familjerna lika nöjda efter sommaren. Vi hade tänkt oss en mindre motorbåt men det blev en segelbåt i stället. I bland får man vara lite flexibel. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis köpt en båt och sålt två sen augusti och är nu på jakt efter en annan! Ja jag vet jag är Blocket beroende ,-) Sålde dessutom husvagnen igår och har gammelbilen till salu.

Jag har sålt och köpt mycket på Blocket genom åren. Men maken till trög marknad har jag aldrig varit med om som nu!

Även med klart lägst pris och rätt utrustning (nyare attraktiva  Yamarin och Buster med Yamahamotorer) och riktigt vassa annonser så var det segt att ens få dom vanliga realistiska skambuden. Däremot har jag aldrig varit med om så många orealistiska skambud=lycksökare. Typ Båt som normalt ska säljas för 215 annonserade för 198 sålde för 196 med flera köpare så känns inte 80-120 som seriöst. Däremot kan jag förstå den som bjuder tex 175 då är det i alla fall seriöst och rimligt.

MEN! En tröst kan vara att det kändes som något hände dom senaste veckorna. Var stendött augusti och en vecka in i september. Men sen vaknade köparna till. Tyvärr hade man ju redan sänkt priset rejält då...

Tror att många vill köpa men sitter fast med den gamla. Och ja hos handlare kan man oftare göra bättre priser på nästan nya än begagnat idag. Samtidigt som jag personligen är rädd att marknaden är på väg att haverera och många dumpar bort sina båtar. Såg tex en Yamarin 64DC 2010 med 150hk Yamaha som sänkters från 280 till 200 och då såldes den direkt så klart. Samma sak med en fullutrústad nyare Linder Arkip som såldes för 105 med trailer, Yamarin 59 Cabin 07 för 165 osv Buster XL samma sak. Ett par båtmärken där jag har ganska bra koll på marknaden. Är det då tillräckligt många som dumpar priserna så kraschar marknaden fullständigt. Känns ju lite konstigt att en del privat begär nästan samma pengar för en Buster M från 2004 som handlarna säljer nya 2012 för på ANNONSERAT pris. Mycket röda pilar i annonserna utan att det rör på sig....

Förr hade MC, båtar, husvagnar, husbilar orimligt höga andrahandsvärden då det var en väldigt stabil marknad där man kunde kalkylera med liten värdeminskning. Sen hände nåt! Se på mc branschen som förändrades för drygt 10 år sen när 40-talisterna köpte sina glidar-mc, putsade ett par år och sen dumpade dom med 800mil på mätaren på blocket några år senare. Idag är det rejäla värdeminskningar på nyare MC ner till nästan löjligt låga prisnivåer jämfört med nytt.

Ser samma trend nu på husbilar och husvagnar och känns också att det börjar vara så på båtar. Den köpstarka gruppen 40-talisterna som kanske har pengar i botten på kassakistan eller lågt belånmat hus har råd att ta en smäll=förlust då man nu överger den stora segelbåten/motorbåten (sommarstugan ges till barnen i stället!) för något mindre/lättskött. Och det pressar ner priserna hela vägen ända ner till minsta ekan.

Ser också hur handlarna sitter med både 2010:or, 2011;or och 2012;or i lager. Hur blir det då när generalagenterna vill pressa ut 2013:or till handlarna??? Man gör attraktiva priser på 2013 till handlarna. Handlarna måste anpassa lagret och dumpa priserna på äldre båtar och marknaden blir tvungen att anpassa sig. Handlarna kommer ju inte längre att vilja byta in en 2010 vidare högt osv. Tar nog 1-2år för privatpersonerna att bita i det sura äpplet och acceptera faktum=prisnivån och 1 av dom 2 åren var nog i år 2012... Tror att många har ett stort bytesbehov/intresse till våren och utbudet ihop med handlarnas utbud kommer antagligen att hålla ner priserna då även om det alltid är högre priser till våren. Betänk bara att vinterkonservering, förvaring, försäkring, ränta osv lätt blir 10 på en båt i 200-klassen.

Så jag tror att vi har en ny prisnivå att förhålla oss till numera på båtmarknaden. Vi går inte tillbaka till förr där det avslutades med åren 2006-2009 med onormalt låg värdeminskning. Körde min dåvarande Yamarin 2007:a Köpte ny för 343 körde 4 säsonger och sålde för 299 vilket jag inte tror kommer att upprepas om jag skulle köpa ny idag även om jag tokpressade priset hos handlarna...

Men samtidigt är man ju båt-torsk oavsett marknaden. Så är det någon som vill skiljas från sin Linder 400 Sportsman eller Buster XSR med 20hk så släng upp dom till rätt pris på Blocket så kommer jag och köper den ,-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhhhmmmm... Om jag skriver att båten är 24 fot, eller 7.43 meter stor... Då antar jag att de flesta förstår att det rör sig om just den storleken... Så jag förstod inte hur du menade där... Att motorn är 27 år, är inget konstigt i de båtarna, och ställt i kontrast till de andra båtarna i samma märkeskategori så är det både en bättre (nu får jag nog på tafsen, det kan jag ta och även förstå) och yngre motor än de andras... Så det är som det är - Jag har skrivit båts och motors beskaffenhet i annonsen, och sett till pris så ligger det i paritet med de andra i samma märkeskategori...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...