Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
kossor

Reservdelar AQ 171

Rekommendera Poster

Va in på drevias hemsida skulle kolla om det fanns reservdelar till min motor. Blev ganska chockad det fanns nästan inget att köpa längre allt hade utgått. Tänkte att volvo höll delar länge men det är klart motorn är ju 23 år så det bör väl sina någon gång. Men ändå en ny motor verkade kosta runt 120000 :- och då tycker man ju det borde finnas delar. Vad säger ni här blir det hopplöst inom snar framtid att få tag på delar till dessa motorer ? Till drevet 290 verkar det ju finnas delar ett tag til.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppnar upp för ny frågeställning har en b23a 16 ventilare, som går perfekt, men tydligen har dessa motorer ett eget tändsystem detta har utgått, samt kyllimpan och motorn börjar ju bli till åren. Penta har inga reservdelar längre, varvid man börjar fundera på motorbyte på sikt, men detta är ju en kostsam historia på runt 130 000, finns det någon här som vet var det skulle gå att få fram delar till denna motor. Det går ju att göra om den till 8 ventilare men då tappar man ju en hel del hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft några problem att hitta delar till min förra AQ145(B23). Marindelarna är kostsamma men i regler finns slitdelarna. Ofta fungerar vanliga bil-delar och det finns massor till B23:or.

Mvh

Crille

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att aq 171 inte är densamma som din det är 16 ventiler och inte 8, finns hur mycket delar som helst till din motor kyllimpa osv, men inte till denna. Min fråga är var kan det finnas tänddelar o dyl till just dessa motorer ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack ! tycker det känns trist att byta motor bara för att penta inte behagar hålla viktiga delar till den, man får hoppas på pirattillverkarna, det bör ju finnas ett stort antal motorer i drift många år framöver. Nästa gång blir det amerikanskt då finns det delar i hundra år.\cheeky\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/tounge_smile.gif\ title=\cheeky\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta inte bara hos penta utan typ drevdelar, Lötens marin, Crom etc. Allt finns.

MVH 16V fan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som ororar är väl tänddelarna själva fördelaren samt styrdonen de verkar inte gå att få tag på vet du om det finns ersättning ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelare och tändkablar samma som bilens. vevaxelgivaren osäker har både bil och marin hos mig men ej provat bilens i båten.

Styrdon håller jag på att titta på alternativa vägar men ännu så länge finns det att få tag på hyfsat lätt runt om i världen. Dom går ju inte sönder så ofta har bytt ett på två motorer under 8 år.

MVH 16v Fan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...