Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Tess

Bra komp dåligt varv

Rekommendera Poster

Hej. 2 motorer AQ170a har bra kompression men kommer bara upp i 2500 varv. Båda två. Vad kan det tyda på? Går bra i övrigt och varvar fullt när växel inte är i. Gör normalt 20-25 knop och ca 4500 varv. Nu bara 10 knop. Kan beväxning på skrov och drev påverka så mycket? Förutom det, var ska jag börja leta fel?Tacksam för idéer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa kanske på Motorbåtsnack-forumet om du inte får några tips här. Har tyvärr ingen egen erfarenhet av dubbelmontage :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog inte forumet det hänger på. Man kanske anser att det är skrivet om det i andra trådar helt enkelt. Har letat vidare och problemet kan hänga ihop med påväxt på skrov och propellrar. Båten ska snart upp och då får man ju se. Annars måste jag nog återkomma med mina frågor och hoppas på fler svar :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är dom svårstartade? Hur mycket varvar de i friläge?
Kontrollera bränsletillförseln till motorerna och kvaliteten på bränslet..

Växtlighet på skrovet är väl annars det första du skall kontrollera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! Det var bara så att jag har gått kanonbra tips på det andra forumet, och jag vet inte riktigt hur dessa gurus rör sig mellan dessa. Låter ju inte sannolikt att du skall tappa från 20-25 -> 10 p g a växtlighet. Hoppas att du finner en enkel lösning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första jag tänker på är dåligt med soppa och eller luft ! Jag hade börjat där . Vad det skulle innebära är , skit i fuggen , soppafilter, stift, faktiskt lite tändnings relaterat kanske , rengör flamskyddet ..osv men jag skulle börja med rengöring/renovering av förgasare , packningar mellan insug och fugge ( tjuvluft ) ..atten motor inte orkar har med mixen soppa / luft , offtast ! För visst kan du varva utan växel i ....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket växtlighet kan bromsa rejält.
En båt som går 20-25 knop med 340 hk tyder på att det är en rätt tung båt och belastningen på motorerna är rätt stor från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om båda motorerna endast varvar 2500 är det ju ganska osannolikt att det skulle vara skit i båda förgasarna eller annat relaterat till motorernas egna bränslekretsar. I så fall är det nog något före bränslepumparna.

Min gissning är också på beväxning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Börjar med att undersöka skrov och propellrar. Om inte problemet är påväxt får jag börja titta enligt era förslag. Återkommer. Tack.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tulpaner är ett gott alternativ till minskad ork och dåligt varvtal, framför allt om motorerna är lite klena för båt typen.

Men kan också vara en motor som har något strul för sig och då orkar inte den andra att dra upp båten i fart. Detta gör då att bägge får ett lågt varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag noll erfarenhet av dubbelmontage men... om båda motorerna varvar lika mycket måste det väl innebära att båda maskinerna levererar ungefär lika mycket effekt? I annat fall skulle väl den ena maskinen ligga iaf en del över den andra och ha mer slip?

Jag gissar att du antingen har samma fel på båda maskinerna, eller mycket troligare med tanke på årstiden en massa grönsaker att skörda på botten och dreven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmmer tyvärr inte att båda maskinerna behöver vara dåliga för att få varvtalsförlust.

En tung båt, som det verkar vara som trådskaparen skriver om, måste ha bägge maskinerna i bra skick annars så tappar man varvtal och ork på bägge.

En maskin klarar inte av att dra upp båten i plan och den tex stannar på 3000 rpm så kommer även den andra maskinen som vi då antar är sunkig också att stanna på 3000 rpm då den får draghjälp av den friska. Däremot om man kör en motor åt gången så kan man se skillnad, men inte säkert.

Ett ex Maskinen som tappat runt halva effekten orkar att dra till 3000 rpm, båten gräver hela tiden, medans den friska med hela effkten i behåll varvar också 3000 rpm, båten gräver hela tiden även här, för effekten räcker inte till att lyfta båten i plan. Det räcker med runt 80-90 hk för att komma upp till runt 10-15 kn, medans det inte räcker med 170 hk att kliva över tröskeln vid runt 16-18 kn. Men varvtalet blir detsamma. Så bägge motorerna en frisk o en sunkig kan alltså ge samma varvtal om man kör dessa som singel.

Men som sagt skitig botten gör stooor inverkan på fart och varvtal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok... har som sagt ingen erfarenhet av dubbelmontage så detta är bara spekulation, men jag tycker att det låter lite ologiskt. Hade vi pratat om en bil, på asfalt med 100% grepp, med en motor per hjul hade jag hållt med. I en båt borde väl den friska motorn som drar den trötta ha mer propellerslip efterssom den trycker mer effekt ner i vattnet än den som åker med? Således borde den friska gå på ett högre varv? Jag instämmer att det räcker med att en maskin är trött för att inte få upp ekipaget i planing, men att de håller samma varv på fullgas tycker jag tyder på maskiner med ungefär samma effekt? Är jag ute och cyklar? Det har hänt förr...

Testa en maskin åt gången borde också ge en fingervisning. Efter bottentvätten :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du ha en poäng där, jag säger inte att det är så utan det kan bli den effekten med 2 maskiner varav den ena är sunkig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla och tack för ert engagemang. Efter lyft av båten och rengöring av skrov och propellrar (mycket tulpaner framförallt propparna) och sedan nytt test i vattnet så kom varven upp i 4600 på båda snurrorna samt 23,8 knop. Helt nöjd med det på en 4,1 tons båt  med så pass gamla motorersmiley.  Otroligt att påväxt kan påverka såååå mycket. Glad att det bara var det problemet. Och som sagt var, tack för inläggen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det var så enkelt!

Nu har ni ju lärt er något också...se till att skaffa en bra bottenfärg eller tvätta båten när tulpanerna settlar sig! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...