Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst Anders

Trä i badrum?

Rekommendera Poster

Gäst Anders

Jag är på jakt efter nån handlare i sthlm som säljer trä som jag kan klä in mitt badkar med. Väldigt stryktåligt mot vatten alltså. Tips någon? /Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak - kolla med t ex Fanérkompaniet, Palms Trä eller Pondus Snickeri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

oj, vilka snabba svar man fick här. Tack! :) till #1 Det är ett badkar som ska kläs utvändigt på ena sidan och ovanpå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lärk är ett kalas virke. det är vattenbeständigt och är fint. sen är det inte så fasligt dyrt för den delen heller. jag sitter nämligen här på mitt jobb, woody bygghandel och kikade lite på lärk. och jag har en trall variant som är 28x115 för 24,90:- inkl.moms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns ett ganska nytt förädlat trä, värmebehandlad björk. Det ser lite ut som teak men mörkare man använder det mycket som bastulavar och sånt.kanske Gedda kan hjälpa dig med detta som arbetar på trävaru handeln i Sverige.ps. mycket billigare än teak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen finns även en annan teak liknande variant. typ hardwood som heter Kiray. jag har sådant på klager. det är väl 21*140 om inte jag minns fel. den är spårad och liknar teak mycket i färgen. här har du en bild.

post-1122-1394234333,8741_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Teak är bäst, men dyrast. Kirai eller bankirai passar utmärkt men är stenhårt. Lärk mindre lämpligt. Hellre då ceder. Allt beror på hur du skall använda det och hur du skall behandla det. Björk värmebehandlad eller inte är olämplig. Loope

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

Jag har samma tanke. Har funderingar på att ta en fukttålig mdf board (Fibrapan H, V313) och limma på 4mm ekplywood (med en tilltagen spalt mot kaklade väggar). Får dock se till att fuktskydda alla skivor så att de inte tar åt sig fukt. Fibraplan är ju väldigt formsatbil o fukttålig. Plywood finns ju i flera träslag, tex teak, mahogny etc. Teak och ek fungerar nog bra. Massiv trä är nog bara att glömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MDF fuktfast 313 finns i flera olika fabrikat. Fibrapan tillhör tyvärr inte de allra bästa ur svällningssynpunkt. Hellre då Spano. Den sväller ungefär hälften så mycket. Om du inte visste det (vill inte verka bessevisser) så står beteckningen V 313 för en testmetod som går till så att man lägger en bit (ex mdf) som är 50 x 50 i 20gradigt vatten i 24 timmar. Sedan mäter man hur många % skivan svällt. Det finns en ännu bättre mdfskiva som heter Lesonit. Den finns dock bara i 4 och 6 mm. Fråga hos en ytterdörrtilverkare så kan dom nog hjälpa dig. En bra ekplywood borde fungera. Tänk bara på att den måste vara wbp-limmad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar annars en byggboard i cellplast som tål vatten och inte sväller, kolla med en kakelförsäljare (inte Bauhaus, alltså...). Jag skulle sedan limma massiva teakribbor med epoxy på boarden och sedan nåta den. Fuktspärr t ex Höganäs V12 bakom/under karet, helst skall det vara kakel och klinkers där också. Montera sedan en inspektionslucka i rostfritt med galler i så kommer du åt att rensa golvbrunnen också samtidigt som du får ventilation under karet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en Golvgips som är hårdare än vanliggips och fuktspärr på? eller ev.en utvändig gips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på en konstruktion som tål vatten rakt igenom istället, t ex byggboarden som är uppbyggd av cellplast med cementskikt på som tål fukt från alla håll och kanter, även från undersidan av konstruktionen där ju brunnen ligger och det blir ofelbart blött. Det är svårt att fuktspärra golvgipsen under badkaret. Killen man är tvungen att bygga in för ändanmålet kan börja lukta med tiden :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

Tack för tipsen om mdf skivan, låter vettigt. Eftersom det är fall runt golvbrunnen kommer jag bygga upp själva skelettet i mdf som sen fästs på justerbara ben (dvs mdf:en kommer aldrig stå i vatten, men denna kommer fuktspärras på alla ytor). Är det ngn som kan rekommendera ett bra lim (mellan plywood o mdf)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla typer av vattenfast trälim kommer nog fungera. MDF består normalt till 80 - 90% av trä. De flesta använder ca 80% fur och gran. Resten ofta bok eller något annat lövträ som växer i det land där mdf.n är tillverkad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar det finnas en övertro på lärk. Visst är det bättre ur rötsynpunkt än ex. fur eller gran. Men det finns i så fall mängder av träslag som är ännu bättre. Bankirai, odum, badi, kumaru ceder och teak är bara några ex. Men visst. En del kan vara svårt att få tag på. Andra är för dyra och några är besvärliga att bearbeta. Personligen hade jag föredragit ceder om man inte vill betala för teak som är det allra bästa alternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders, Jag har byggt ett helt badrum i teak, finns bra vattenfast teakplywood i olika tjocklekar, dyrt men det bästa Du kan använda, teak är det enda träslag som har den rätta densiteten mota väta....men..... du måste försluta evteuellt ändträ med list, limmat med polyratanlim, lacka sedan med Le Tonkinois, kinesisk träolja utan lösningsmedel.. lacka fyra gånger, Du behöver inte putsa mer än första gången, slå i lite mattningsmedel sista gången så blir det sidenmatt, håller i evighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

Loppe: Var får man tag på Spano? Har du ngt namn på skivan eller heter den bara Spano? Glad påsk på er alla glada tipsare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den heter Spano eller Spanolux. Kommer från Belgien och säljs bl.a. av Ceos som finns i Norrköping, Skellefteå och Forserum. Jag är ganska säker på att Ceos i sin tur har återförsäljare i de flesta städer. Ring och kolla. Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skicka en skiss till försäkringsbolaget och be om synpunkter på konstruktionen, det skulle jag göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

Måste man verkligen skicka in till försäkringsbolaget? Det är ju en möbel vi pratar om. Så gott som alla badrumsmöbler är ju uppbyggda av fanerad fukttålig mdf.... Detta blir ju bara ett skelett som aldrig kommer ha direktkontakt av vatten, förrutom visst stänk. Allt kommer ju vara kaklat under och runt badkaret, sen står detta ekipage uppe på justerbara plast/metallben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, jag har tela tiden trott att vi pratat om en fast konstruktion, sorry - då är jag med på banan. Därav min tveksamhet till MDF. Bästa limmet är f ö marinepoxy, då får du fuktspärren på köpet. Tänk på att aldrig fuktspärra två sidor av en skiva, du får ofelbart fukt kvar i materialet med problem som föjd. Fukten måste kunna torka ut åt ett håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

Ja du Peter, det är inte lätt att veta hur mina tankar snurrar runt... Tack hur som helst för alla nyttiga tips. Jag är en hel del klokare hur jag ska göra och inte, tack vare alla intressanta och kloka inslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst hasse bula

ge järnet. obehandlat stål som rostar e de enda som gäller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...