Gå till innehåll
söndag 14 september 2025
Kalle_AMK

Propellern vrider båten, eller hur? Erfarenheter?

Rekommendera Poster

jag har en liten v-bottnad båt med troligen lite för stor motor. 

Impuls 17 (typ smiler 500) och numer en OMC 90hk. Premiärtur med denna motor idag. 

Detta är ett ämne som jag skrivit lite om tidigare här på forumet, men jag kännar att jag fortfarande inte riktigt vet vad som ger de effekter jag upplever.

Tidigare var båten riggad med en Mercury 85hk som gick riktigt bra. Den var hissad ca 45mm och hade en Apollo 21 tums stålprop. Ensam i båten nåddes max varv och kanske något mer. vi åker oftast 3-6 pers i båten och den gick riktigt bra i 20-35 knop. Dock glappade styrningen lite och båten började kasta på ett mer än obehagligt sätt när skrovet kom upp ur vattnet. Ensam över 35 knop. Det gick helt enkelt inte att parera kasten och inte heller att hålla full fart.

Nu har jag alltså bytt till en annan motor (mest för att få trim & tilt). Denna tycks påtagligt starkare. Har inte hunnit testa så mycket än, men t ex provade jag att ligga i ca 30 knop och slå gasen i botten. Då börjar båten gärna kasta och slå i sidled. Antar att det inte är så konstigt eftersom propellern snurrar i längsled. Gaspådrag vrider båten åt ena hållet (babord tror jag) och släpper man på gasen borde båten dippa åt styrbord.

Har jag rätt?

Eftersom denna båt går med väldigt lite skrov i sjön - särskilt sen jag monterade speedrails - behövs det inte så mycket för att luta henne åt ena eller andra hållet.

Appropå speedrails så undrar jag om jag gjorde rätt val eller rent av bort mig. Min båt lider ju inte av viktproblem utan kommer ur vattnet ändå. Dock behövs det 30-35 knop innan man känner att hon går riktigt lätt. Kanske 25-27 om jag är ensam. Nu däremot går hon lätt och högt i 18-20. 25 knop med 6 pers i båten känns som att rida på en jetstråle. Väldigt skön och häftig känsla men inte mer stabilt såsom jag hade hoppats. Körde mest i helt intrimmat läge. Trimmar jag ut så ökar jetstrålekänslan och hon börjar gärna slå. detta klart innan trimmätaren är i våg. Har ännu inte maxat eftersom hon blev lite orolig och jag inte känner mig så van båt och motor. Ska försöka hitta en spegelblank morgon att testköra lite mer vetenskapligt. Min 198kronors varvräknare levde ett eget liv idag så där fick jag inga säkra data.

Monterade Apollo 21an på denna motor och har hissat 20 mm över vattenlinjen. Propellertrims beräkning säger att jag ska ha 24-25 tums stigning på proppen. Om jag får liv i varvräknaren kanske jag kan bekräfta att så är fallet.

Det ser ut som att jag kan hissa minst ett hål till innan kylvattenförsörjningen är i fara. Bör det göra någon skillnad för gångegenskaperna? Jag letar inte toppfart utan stabilare gång.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om din båt behöver några speedrails, precis som du är inne på så går den redan så högt och lätt att den inte behöver ngn ytterliggare hjälp.. Felplacerade speedrails kan nog ställa till med mer skada än nytta speciellt känsligt på en så lätt båt som du har. Även om de sitter rätt med 1 person ombord så kan det vara så att placeringen borde anpassas till belastningen vid ett visst tillfälle Om den börjar slå dvs fören åker upp och ned så får du trimma in motorn något, idealläget för rätt trim är ju precis innan den börjar bli instabil i längsled. Att den vill kränga vid gaspådrag är ju bara en reaktion på vridmomentet från proppellern. Tycker du ska göra något åt styrningen, glapp är inte acceptabelt på en så snabb båt! Vänta med att hissa motorn ngt mer tills dess du fått den att gå stabilt.

Är en Apollo 21'a 2 eller 3 bladig? Borde ju fungera bra med en ganska liten proppellerarea på din båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thomas-CC: Jag tror du har helt rätt i att jag har monterat speedrails i onödan. Det jag var ute efter var kursstabilitet och nöjet att få testa och bilda mig en egen erfarenhet. Jag fick mest av det senare.

Å andra sidan har jag vunnit goda marchfarts-egenskaper. Och hon går högt och lätt även med last vilket borde ge tillbaka lite i bränsleföbrukning.

Har varit ute en sväng idag. Stort leende på läpparna. Känns nästan som att flyga när hon lättar över de små vågtopparna i 40 knop och motvind. Går nu lätt - då menar jag både högt i vattnet och att motorn inte låter ansträngd - i 20-35knop. Styrningen har jag fått bukt med verkar det.

Runt motorn ser man i nästan alla farter ett vattenstänk som en krans på ca en meter åt båda håll. Visst tyder det på att jag bör hissa lite mer?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det går så bra nu! Stänket borde vara en indikation på att du kan hissa mer, vatten som strömmar ovanför kavitationsplattan förmodar jag, så testa med lite mer hissning och berätta hur det går!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer dröja tills jag hissar. troligen ända till våren. Jag är så nöjd att ha båten i sjön nu. Har haft lite problem under sommaren och därför inte åkt så mycket som jag vill. Ändring på det nu alltså.

K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...