Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Rikard1982

Slav Solenoid/Startrelä

Rekommendera Poster

Hej!

Har haft lite startproblem med båten (sea ray Merc v6 4.3 -89) sen jag köpte den för ett år sen.. Det har låtit som en solenoiden på startmotorn klickat ibland. Men den har alltid startat tillslut, och oftast har den alltid startat direkt. Därmed har man inte brytt sig så mycket. Men iaf.. har under sommaren bytt lite kablar, batteri och startmotor men problemet har kvarstått.

Tills jag för någon vecka sen tänkte att nu jävlar ska jag fixa det då det börjat krångla mer.

Läste på något usa-forum att det finns en Slave-solenoid som också kan klicka.. Den sitter innan startmotorn oftast uppe på motorn. Bryggade förbi den och då startade motorn direkt och annars så klickade den.

Jag som trott att det bara funnits den som suttit på startmotorn och det varit den som klickat, bara att det varit dåligt med ström fram.

Skriver detta då det kanske kan hjälpa andra, då jag inte läst om den andra solenoiden på forumet innan. Den går även under namnet startrelä. Mycket lättare att byta och billigare. Om det nu är det som är felet som det var i mitt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ibland även bero på ett sk. spänningsfall i kablarna fram till startmotorn. Eftersom en startmotor behöver ganska mycket kräm, krävs det också att kablarna har rätt area. Kabeln från tändningslåset kan vara underdimensionerad. Det löser man genom att montera ett relä, nere vid startmotorn som kabeln från tändingslåset får styra. Till relät kopplar man sedan på matarkabeln från batteriet/säkringen. Detta har då jag fått erfara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det låter som att ditt startrelä är slitet och behöver bytas.

Jag bytte mitt i våras, ingen svår eller dyr reparation.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...