Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rikard1982

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    30
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Rikard1982

  • Placering
    Fänrik
  1. Bensinmätaren visade fel och det var helt enkelt soppatorsk
  2. Hej! Åkte igår 35 distans ut till skärgården och ungefär 4 distans innan målet dog motorn. Vi blev bogserade sista biten. Den orkade bara inte. Sen startade den direkt efter 2 gånger men orkade inte vid gaspådrag eller när man la i växel, då dog den. Ingen vatten i oljan eller olja under motorn. Så den verkar inte ha skurit och den startar ju men dör direkt. Nånting med soppan? Lite begränsade möjligheter o felsöka men någon som har några enkla tips? Bensin mercruiser från 89 v6 2 ports förgasare.
  3. Hej! När jag gick runt båten och kikade upptäckte jag denna vattenslang som är klämd/böjd. Det är alltså kylvattenintaget mellan bälghuset och skölden. Ytterhöljet är även lite skadat på undersidan och det känns som den behövs bytas annars är det inte mycket vatten som kommer in i blocket och limporna. Det är en Mercruiser 6a från -89 med Alpha drev. Frågan är ifall det går att byta den utan att ta bort bälghuset? Ser ut att gå men verkar oerhört meckigt. Hur göra för att lättast komma åt slangklämmorna som håller den på plats? Trist o upptäcka detta strax innan sjösättning..
  4. Hej! Beställt nytt poleringsmedel för säsongen (Menzerna P1000). Och igår var jag ute o testade på båten på liten yta för hand bara. Och det blev som på reklamfilm, från matt och grådaskig grön färg till mörk och spegelblank på direkten. Kändes så jävla roligt. Förra året provade jag med TC Nano men då hände ingenting.. men det är väl inte samma typ av produkt iofs. Men som sagt, det blev grym skillnad och det är kul när produkter fungerar och nu drömmer man om en båt som ska bli spegelblank. Väntar bara in lite bättre väder.
  5. Så här såg det ut vid Slagsta Marina i mälaren igår. Notera att bensinpumpar är påslagna, kanske någon svävare som åker o tankar eller så är de ute i god tid.
  6. Hyfsat billig lösning. Kör med vatten först, sen glykol. Tömma motorn på vatten innan båda momenten.
  7. Hej! Googlade lite och hittade ett gammalt test för min båt. http://www.boattest.com/rateboat/detaileval.aspx?ID=284 Där påstås det att med en 14*21 propeller gör att den knappt når 40mph (34,6 knop). Vilket är den propellern jag har och använder och verkar vara standard när man kollar runt. Och det stämmer mycket riktigt att den toppar typ 35 knop. Men med en 14*19 propeller så ska den nästan gå 8-9 knop snabbare. Kan detta stämma? Jag har en 14 1/4*21 H3 idag och maxvarvtalet ligger där det ska. Mercruiser 4.3L 175hk.
  8. Precis.. 12 knop är svår fart o hålla, inte ekonomisk och drar ändå svall (i många fall). Finns det någon vårdslöshet i sjötrafik som det finns på land. Tänker om man åker på ett frifart område och kör ändå nära förtöjda båtar och bryggor som tar skada. Då måste man ju också kunna bli bötfälld. Och man vill ju inte starta någon segel/motor-debatt men... Jag har inga problem o se skyltar i mina 20 knop jag brukar åka i när det tillåts.
  9. Hej! Inne i stan är det väl ganska klart var begränsningar gäller men det jag menar är väl den 12knops markeringen vid sätra samt en efter slagsta västerut också 12 knop. Och jag kan tycka att det är ganska jämt skägg hela vägen, att det inte är några direkta smala passager. Man ser dem på eniro.se sjökort om man vill kika. Man måste zooma in också.
  10. Hej! Det här något jag kanske något jag bara inte vill erkänna för mig själv (att det finns fartbegränsningar). Jag har åkt 3 ggr slagsta-slussen sista 2 åren och eventuellt så ska jag ha båten på Slagsta (mälaren) nästa år. Jag tycker det är hyfsat oklart vart fartbegränsningarna gäller. Oftast känns det ju ganska självklart när det är tydligt med skyltar i en smal passage men när man åker mot Slagsta så står det 7-12 och 12 kn på vissa ställen på sjökortet men var det slutar och börjar känns oklart. Finns det några sjökort som har det lite tydligare uppmärkt?
  11. Hej! När jag idag gjorde allt med motorn inför vintern bytte jag även bränslefilter. Det vattenavskiljande och det som sitter i bränslepumpen. Det filter jag plockade ur från pumpen såg ut som en blå frigolit-bit och kändes långt ifrån som ett filter. Inringad nummer 2. www.mercruiserparts.com/images/COMMON/39266.png Men det jag köpte från marinshopen Quicksilver såg mer ut som ett tradionellt filter. Om jag inte minns fel så var det nya ett sådant här www.ebay.com.au/itm/GENUINE-MERCRUISER-3-0L-3-0LX-3-7L-4-3L-FUEL-PUMP-FUEL-FILTER-KIT-35-803897Q1-/180985569077?pt=UK_CarsParts_Vehicles_Boat_Engines_EngineParts_SM&hash=item2a23949f35 Någon som vet vad det var för gammalt filter?
  12. Hej! Bytte limpor och knän för 2 veckor sen. Första uppstarten efter bytet så läckte det lite vatten från ett par ställen men det mesta löste sig med att skruva åt slangklämmorna och täta nipplarna som går in i knät. Men det droppar fortfarande från ena knät, mellan bälgen och knät. Ville inte skruva hårdare på slangklämman. Samtidigt känns det konstigt att det kommer vatten fram just där. Det läcker mot knät, att det är så stort vattentryck som inte går ut i vattnet känns konstigt. Vilket borde göra att det lika gärna kan åka när i motorn. Avgaser och kylvattnet går väl ihop där i knät. Kan man täta på något annat sätt?
  13. Hej! Har haft lite startproblem med båten (sea ray Merc v6 4.3 -89) sen jag köpte den för ett år sen.. Det har låtit som en solenoiden på startmotorn klickat ibland. Men den har alltid startat tillslut, och oftast har den alltid startat direkt. Därmed har man inte brytt sig så mycket. Men iaf.. har under sommaren bytt lite kablar, batteri och startmotor men problemet har kvarstått. Tills jag för någon vecka sen tänkte att nu jävlar ska jag fixa det då det börjat krångla mer. Läste på något usa-forum att det finns en Slave-solenoid som också kan klicka.. Den sitter innan startmotorn oftast uppe på motorn. Bryggade förbi den och då startade motorn direkt och annars så klickade den. Jag som trott att det bara funnits den som suttit på startmotorn och det varit den som klickat, bara att det varit dåligt med ström fram. Skriver detta då det kanske kan hjälpa andra, då jag inte läst om den andra solenoiden på forumet innan. Den går även under namnet startrelä. Mycket lättare att byta och billigare. Om det nu är det som är felet som det var i mitt fall.
  14. Gick alldeles utmärkt att skruva på från båten. Kul att lite skruvandes fixar en grej som man tror varit trasig.
×
×
  • Skapa nytt...