Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Stoffs

Mercruiser 5,7 liter V8 - Vägrar starta

Rekommendera Poster

Bra att du fått reda på att det troligen är tändningen som är problemet. Ett vanligt sätt när man har ett svagt tändsystem är att minska elektrodavståndet så gnistan inte släcks så lätt. Byt tändspolen och se om du får bra gnista med det större elektrodavståndet. Kan vara att du har spänningsfall nånstans. Tändninslås eller nån anslutning. Mät spänningen vid tändspolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med där, tror inte säljarna är så förvånade som dom kanske lät.

Skönt att den startar, känns alltid som en seger när dom smäller igång igen.

Din mekaniker där har säkert bra ideer på hur man ska förbättra tändsystemet, lyssna o inhandla.

Bättre o förebygga än att stå där ute till havs o försöka ringa sjöräddningen (nu hade ni ju tur att det strulade vid hemmahamnen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

K-sprit tillhör det förflutna.

Idag innehåller all bensin 5% etanol vilket är det samma som k-sprit.  (k-sprit = etanol)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå Forgus.

 

Nu när du säger det så mätte mecken igår upp ett spänningsfall (jag vet dock inte vart just nu, men tror det var från batteriet till motorblocket för jord - tänkte inte mer på det efter att motorn hoppade igång) Fallet var iaf från 12V till 10V.

Kan ett sådant spänningsfall ha med just tändspolen att göra? Vad mer bör undersökas för att kolla detta?

 

Tack för värdefull input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2V spänningsfall låter inte helt OK. Kolla själv lite el på din motorinstallation. En mek har ju inte all tid till grundlig felsökning och kan hasta iväg till nästa objekt när han löst problemet.

Jag tror nog du förstår min inställning att ett fel kan anses löst när symtomet försvunnit. Däremot finns grunden till felet kvar. 

När jag haft tändproblem på moppar mm har det varit hopslagning av tändstiftet som fixat vidare färd men magneterna i svänghjulet är lika svaga ändå och man kör vidare med mindre effektiv tändning.

Sen varierar spänningsfallet med strömmen. När han mätte var det en viss belastning. Med dubbel ström blir spänningsfallet 4V.

Sen kan det (har jag för mig) ibland finnas en resistans (motstånd) i serie med tändspolen så det kan då vara en lägre spänning än batterispänningen förstås.

Mät lite och gör en skiss eller kopplingsschema så du har lite att diskutera runt. 

Sprakande blå gnista kan vara målet. Stift med olika avstånd blir också OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knakande ljud från motorn som avtar när den blir varm, beror på att materialet utvidgar sig när det just blir varmt...

Ganska så vanligt med kolv slammer på dessa V8 orna, möjligt at en kolv har blivit något deformerad vid tex varmgång, för att sedan slå mot cylinder väggarna när motorn är kall.

När motor blir varm, utvidgar kolven sig, och tätar till glappet mellan kolv och cylindervägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...