Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
mabat

Blymönja...

Rekommendera Poster

Jag står i färd med att måla botten och kölsvin på min skrapade båt. I min ägo finns två burkar blymönja som jag i min enfald trodde var användbar. Nu visade det sig att mönjan var som modellera (ungefär) i konsistens. Kan jag på något sätt späda ut den till målningsbar konsistens. Jag provade att försöka lösa upp en liten klump i rå linolja men det fungerade inte. Kanske tar det lite tid? Någon som kan något eller allt om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du, du köper detta, http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=538832o .Blandar: 1 kg Hematit
1 liter kokt linolja
0,3 dl torkmedel (Sikkativ de Haarlem) - torkmedlet är inte nödvändigt, men framskyndar härdningen. Du får absolut inte ha mera än 3% torkmedel, i så fall försämras färgen.   

Jag gjord det i min båt, blev bra och var lätt att stryka ut tyckte jag.

mvh Johan

 

http://johaneinarssonsbatrenovering.blogspot.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för blymönja? Vad innehåller den?

Jag köpte blymönja på burk till min Mälar 22:a som absolut inte hade något att göra på botten av en båt. Blymönjepulver och kokt linolja blev det till slut. Men det är jag osäker på var man kan köpa idag pga lagar och regler. Prata med något av de stora varven kanske de kan hjälpa dig. 

Om det är kokt linolja och blymönjepulver du har som har härdat så vet jag inte hur man får det flytande igen.

Mina erfarenheter kan du läsa om här: http://www.billig.se/tufem/nyadelar.html#Renskrapning av botten -94 till -96

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju inte blymönja förstås, tyvärr förbjudet så blandningen är ju järnmönja men det är nästan lika bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där, ett miljövänligare alternativ kanske...(hematit är järnoxid).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Jag vet inte om mönjan är hemmablandad eller köpt, burkarna följde med när jag köpte båten. De saknar i alla fall etikett...

Hur reagerar mönjan på uppvärmning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående uppvärmning, det är ju lite oklart vilka ångor som kan lösgöras från färgen när du värmer. Prova att sänka ner i ett vattenbad som håller en 40-50 grader. Själv skulle jag prova att spända med balsamterpentin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som behövdes var tid olja  terpentin. Jag löste upp små klupmpar av mönjan i små mängder olja terpentin och lät det stå i ca. 1 vecka. Tack för er hjälp.

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...