Gå till innehåll
torsdag 23 oktober 2025
Sasao

För kraftig motor för en Albin 25 -72?

Rekommendera Poster

Vi funderar på att köpa en Albin 25 -72 med en ny motor som har gått 200 timmar. Den är på 36 hk och jag har läst att det inte är bra att ha en kraftigare motor än originalet i de båtar som inte är DL. Är det någon som vet om det stämmer?

/Helena

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! DL har en annan form på skrovet(tror jag) det gör att den går att skrämma upp några knop extra med en bra motor. Icke DL varianten går nog bäst runt 7 knop oavsett motor. En 36 hk är bra motor i albin 25. Slipper du ligga på höga varv och plåga motorn. Passa dig däremot för original ad 21. Den får kämpa i motvind. Detta är vad jag fått lära mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har några hästar mer än vad du kan utnyttja innebär att du kan köra med mindre varvtal och få en behagligare färd, sen har du ju lite att trycka på med om det skulle blåsa som tusan eller vara mycket strömt, tveka inte om du har hittat en båt med nästan ny motor då detta är en kostsam utgift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, då kanske det kan bli köp! Det hade tydligen stått i Praktiskt båtägande att aktern grävde ner sig med för kraftig motor och båten kunde upplevas som trögstyrd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det är bara när du kommer över en viss fart, så börjar hon gräva så lättar du bara på gasen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Helena,

Vi har en Albin -73 som inte är en DL, I denna sitter det en Perkins på 50 hp och jag ser inga problem med det. Det går inte fortare för att man har 50 hp utan den maxar 10 knop men går bäst i 6 till 7knop, och mig vetligen så är det vad en Albin gör

//Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte satsa på en DL? prisbilden är ju ganska lika, och gången på DL är att föredra.

Jag har en DL med en 48hk. Lombardini, den toppar 12 och behaglig marchfart är 8/9 knop.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...