Gå till innehåll
onsdag 31 december 2025
Linner

Laser radial segel på Fabola Flipper jolle?

Rekommendera Poster

Hej, Passar ett Laser Radial segel på 5,7kvm till en Fabola flipper jolle? Tycker att det är för mycket segel vid ensamsegling och hårdare vind. Några alternativa lösningar på detta problem? Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om den passar. Har Fabolan också mast man trär på seglet uppifrån? Radialseglet har lite tokig form, sytt för MASSOR med mastböj och akterliksspänning tex...

Bästa lösningen är nog att trimma bättre, men jag vet inte vad det är för båt eller något om den, så det är svårt att ge råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det tror jag inte passar rakt av. Seglen på Flippern har ju ett mastlik som ju träs in i masten. Laserns segel sätts ju helt annorlunda. Dessutom går Flippern inte så bra med bara storen uppe. Kanske bäst att ordna ett ordentligt rev i storen så kan du segla ensam med både stor och fock. Fråga en segelmakare vad de tar för en sån ändring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kopplar jag... Det är alltså en gammal hederlig Flipper vi pratar om?

Nä, det kommer inte funka med Laser-segel. Men innan du börjar fixa med rev och grejer. Vilket skick är seglen i? Gamla säckar till segel är inte värt att ordna rev till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...