Rbkandreas 0 Postad 13 Augusti , 2012 Hej! Har precis renoverat min gamla AQ130, eller ja byggde från en gamal bilmotor bara använt dom marina delarna. Tänkte först använda kammen som satt i den gamla båtmotorn men det är nog lika bra att byta den. Så vilken kam ska jag ha? Tänkte först satsa på original marinkam men finns där effekt att vinna med en annan kam tar jag hellre den. Jag har planat toppen 1mm och använder 44mm insugsventiler och standard avgas. Har 2 st Stromberg förgasare (175cd). Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 692 Postad 13 Augusti , 2012 Marinkammen heter P och är gjord för högt vrid så tidigt som möjligt i varvtalsregistret. Du har ingen användning för tex en R-kam i en båtmotor, den har på tok för dåliga lågvarvs egenskaper. Om du nu inte har en väldigt lätt båt då kan det funka men motorn blir jävl.. tråkig mellan 1100-2500 rpm, tomgång under 1000 rpm kan nog glömmas. Bil kamaxel som funkar är K-kam men P axeln är bättre, då vridet kommer tidigt i vavtals registret. Om inte din P-kam ( om det nu sitter en sådan i din maskin) är nergången så skulle nog jag satsa på den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 13 Augusti , 2012 För allt utom maxeffekt är P-kam bäst. Vad vill du med motorn? Maxeffekt eller allroundmotor? K-kam är en kompromiss som fungerar bra om inte båten är för tung. Den börjar dra bra vid 3k om jag minns rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rbkandreas 0 Postad 13 Augusti , 2012 Hur ska jag förklara... Jag kör och stannar ganska ofta, och har ofta badringen eller vartenskidor bakom. Vad räknas som tung båt? Min båt är en Nora DC 17 och väger ca 750kg tror jag. Jag har problemet nu att när jag lägger full gas från stillastående så fastnar moror på ca 3100varv och tar god tid på sig innan den planar vid 4000 varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 14 Augusti , 2012 Ring till Kg trim eller Enem som slipar kamaxlar och fråga om de kan rekomendera nåt. De kanske har någon som är en kompromiss som passar din båt i handsken. Min båt var en sportbåt på 17fot/900kg med Djup v-botten och när motorn gick som den skulle var det aldrig det minsta segt upp i plan. Jag hade en renoverad AQ130D alltså den sista modellen med P-kam och dubbla Solex. Jag var nöjd med P-kammen, men lite mer ork på högvarv hade ju inte heller skadat:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Augusti , 2012 Off topic, men förutom kammaxelbyte så verkar det finnas en annan och oberoende trimmetod som du kanske inte övervägt? Gaplösa kolvringar är rätt dyra men kanske är de ändå värda pengarna? Slänger iaf in en länk. ...http://www.totalseal.com/TechPage.aspx#trGaplessPistRings Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rbkandreas 0 Postad 14 Augusti , 2012 Jag tänkte ringa KGtrimning nu under dagen och se vad dom säger, jag har ingen aning om vad det är för kam som sitter i nu det ända jag vet är att den är omslipad, för det ser man tydligt. Jag hör av mig när jag har pratat med Kg och ser vad dom sär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser