Gå till innehåll
fredag 16 maj 2025
brstfanp

24-timmarssegling - första helgen sep - hela kusten, Vänern, Mälaren

Rekommendera Poster

Hej seglare!

Svenska Kryssarklubbens 24-timmarssegling körs längs hela Sveriges kust och i Vänern och i Mälaren första helgen i juni och september. I år betyder det helgen med lördag 1 september.

Seglingen går ut på att segla så långt som möjligt på en bestämd tid och sedan komma tillbaka till startpunkten i tid. Du väljer själv väg bland en stor uppsättning rundningspunkter.
Läs mer om seglingen på http://24-timmars.nu och anmäl dig under de olika arrangörerna, Kryssarklubbens lokala kretsar. Exakta starttider varierar något mellan de olika arrangörer.

Seglingen är en koncentrerad långfärdssegling där du hinner med mycket segling, mycket navigering och mycket samvaro ombord. Lägg upp seglingen så att den passar dig, besättningen och båten. Kul och lärorikt.

Vi har en facebooksida http://facebook.com/24timmars där du kan fråga, diskutera, dela med dig, leta gastar. Eller så kommenterar du det här inlägget så svarar jag.

I Stockholm kan du titta in på en drop-in-kafé inför seglingarna på Kryssarklubbens kansli i Nacka Strand, ta en fika och prata med några funktionärer och andra deltagare. Ingen föranmälan, ingen agenda, inga powerpointbilder. Vi småpratar lite kring dina frågor och försöker analysera vädret inför seglingarna. Måndag 27 augusti mellan 18 och 21.

Seglarhälsningar,
./stefan

--
Stefan Pettersson <0733-12 55 55>
SVENSKA KRYSSARKLUBBEN <www.sxk.se>
24-timmarsseglingar <www.24-timmars.nu>

post-2291-1394237209,6755_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som med ett gemensamn benämnig kallas 24-timmars har alltid intreserat mig. Själv har jag seglat ett antal 24-timmars genom åren - fast dessvärre allt för få. sad

De senaste åren har jag och mitt gubbgäng enbart seglat 12-timmars. har man tlltagande ålderdomssvaghet kan det va ett alternativ. Även för de som vill pröva på denna typen av arrangegrad segling kan just 12-timmars va ett bra insteg.

24-timmars segals ju under en rad olika tidsintervaller 12, 24, 48, 72,96 och 120 timmar. Har för mig att man i Mälaren även seglar 6-timmars. I Stockholms skärgård seglas 12-timars som ensamsegling om jag inte förstått fel.

Dessvärre blev det ingen segling i våras. Ingen av de tre båtarna hade kommit i sjön/ var seglingsklara av olika anledningar. Hur det blir nu i höst vet jag inte ännu. Nu är i alla fall de tre båtarna seglingsklara. Hur det däremot är med besättningen är mer oklart.

Bifogad länk handlar om en bruten 12-timmars segling. http://thallatha.blogspot.se/2011/06/12-timmars-varen-2011.html Efter den seglatsen har jag börja säga att till gott sjömanskap hör även att man skall ha förstånd på när man skall ge upp och inte utmana naturens krafter. wink

post-945-1394237210,2305_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...