Gå till innehåll
torsdag 28 augusti 2025
Flipper12

Bensinplågad

Rekommendera Poster

Har idag, igen, tvingats ta isär och blåsa ren min Edelbrock marinförgasare efter att tappat tomgången. I flottörhusen (och de finare kanalerna, därav störningen) ligger något som ser ut som små flarn. När man tar dem på fingret löses de upp, påminner om smält honung. Någon som har liknande erfarenhet, någon teori eller, allra helst, ett förslag på lösning? Den rostfria tanken ser fräsch ut när jag lyser ner i den. Jag har riktiga bensinslangar och två (2) vattenavskiljande filter, ett med glaskopp och ett sådant där som ser ut som ett oljefilter. Dessutom har jag in-line finfilter i metall nära förgasaren. I övrigt går motorn (Ford 351W) perfekt. Båten ligger en hel del, men det gör ju många båtar - vad i hela friden kan det bero på? Jag tankar på olika sjömackar här i Stockholms-trakten men oftast i Skurusundet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som kristaller i bensinen som bildas under vintern om du har soppa i förgasarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, så kan det absolut vara, har därför plockat hem & tömt förgasren de senaste vintrarna. Men nu, mitt i sommaren, medan båten ändå används - och så dyker fenomenet upp i alla fall. Någon ting måste göra att detta guck fälls ut i bensinen, frågan är bara vad? Nu senast hade jag dessutom förbrukat bortåt 110 liter soppa på en tur i skärgården när den gick fint, problemet dök inte upp förrän jag närmade mig hemmahamnen. Det var alltså denna gång ingen bensin som stått i förgasaren vi talar om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har problem med en spridare på min bil, och kompisen pratar om alkoholen som finns i dagens bensin och att de kan bildas socker av alkoholen... kan det vara något sådant..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...