Gå till innehåll
onsdag 26 november 2025
maceoparker

Lätt skadad propeller - dramatisk effekt på köregenskaper?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en Yamarin 540 med en Johnson 90 hp.

Förra sommaren körde jag i låg fart på en outmärkt sten. Såvitt jag kunde avgöra efter att ha tagit upp båten var det bara motorn som gått på. 

Skäddan (som fenan längst ner på drevet väl heter?) hade fått ett litet märke och propellern var tillruggad i kanterna. Det var dock inga jättestora gropar i propellern, utan mest relativt små ojämnheter. Jag kollade enligt råd m.hj.a. en tumstock att själva propelleraxeln inte blivit skev genom att hålla tumstocken mot centrum av axeln och rotera den sakta. Jag kunde inte se att den vobblade någonting alls...

Ändå - trots denna relativt blygsamma åverkan på propellern - upplever jag att båten går betydligt sämre än innan. Den vobblar märkbart när man är själv i båten - fören vaggar såväl åt sidorna och studsar upp och ned när jag drar på, vilket jag inte tyckte att den gjorde förut. Då gick båten jättebra oavsett last - stabilt och spikrakt. Dessutom maxar den flera knop mindre nu.

Så till min fråga: Kan relativt små skador på propellern ha såpass stora effekter på köregenskaperna eller är det något annat som hänt oxå...tro...?

Jättetacksam för all eventuell feedback!

/Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar ja. Relativt små små skador kan göra skillnad. Har själv en väldigt liten skada men upplever ändå vissa vibrationer från drevet, speciellt i svängar och ska få ny propp imorgon. Fick båten öyft för ngra veckor sedan och varvet tyckte att märktes inget av skada så kunde jag kköra vidare. Men om vibrationer etc uppstod var det bara byta propp, och så vlev det. Alltså, märker du ngn skillnad i gången efter grundstötningen så är rådet att byta eller renovera proppen för att undvika föjdskador.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok! Tack för svar!  :)

Provar att byta/fixa propellern ordentligt till att börja med då, så håller jag tummarna för att det löser problemet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...