theodorodlund 0 Postad 1 Augusti , 2012 Hej forumet! Jag är sedan i höstas en stolt ägare till en Magnifk Midget och seglar min första säsong med min helt egen-ägda båt. Jag har därför behövt bekanta mig mer och mer med ganska nya tankar kring förvaring och underhåll utav olika saker och i olika former. En sak jag har funderat på är förvaring utav segel . Jag förvarar nu mitt storsegel på bommen under ett bomkapell samt övriga segel i gula-segelsäckar som ingick i båten då jag köpte den, jag har dock hört att det inte ska vara speciellt bra för dem att förvaras på det viset och undrar däför om det finns bättre förvaringsalternativ någon som har något tips ? tack på förhand // Theodor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 1 Augusti , 2012 Inga problem med det. När jag var barn och fick min första segelbåt i början av 70-talet fanns det fortfarande några som använde segel av bomullsduk. Lade du ner dem i segelsäckar utan att de var helt torra blev det svarta mögelfläckar över seglen. Dacron-segel möglar inte även om de är fuktiga i säcken, se bara till att de är väl vikta och inte skrynkliga. Däremot tycker jag du skall undvika att ta in våta segel i båten eftersom det finns andra material där som dynor m.m. som inte gillar för mycket fukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
theodorodlund 0 Postad 1 Augusti , 2012 Hej och tack för ditt svar då behöver jag inte oroa mig för att de ska bli dåliga med andra ord, då de ligger fint i sina segelsäckar. Vh / Theodor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser