Gå till innehåll
fredag 18 juli 2025
Riwallen

Kylskåps funderingar ?

Rekommendera Poster

Hallå alla forumare. Behöver tips om kylskåp. Ska installera ett kylskåp snart men ska man lägga ner tid på att bygga en kylbox (plats finns det gott om) eller ska man ta det smidiga att köpa ett färdigt kylskåp? Kylboxens fördelar är ju att man inte släpper ut kylan lika mycket när man öppnar. Tips och egna erfarenheter mottages gärna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör nog fundera över vad kylen ska användas till. Ska du kunna kyla ner saker är det bättre att satsa på riktigt aggregat med kompressor alternativt gasolkyl (om du har gas ombord). Kylbox är ju mer energisnålt och håller kylan bättre. Jag har en kylbox med peltzier-aggregat. Funkar bra här med våra relativt svala somrar (temp runt 25-30 grader). Elementet kan inte kyla hur mycket som helst, utan kyltempen lägger sig ca 20-22 grader under omgivande temp. Drar en del ström, men tömmer inte batterierna på ett dygn även i varmt väder. Klarar att kyla in öl etc, men då drar den ström förståss. Inga problem om man har landström, men kan dränera batterierna helt om man inte ser upp. Bra för kallhållning av redan kylda varor. Lycka till med kylköpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte bygga en kylbox för att kunna kyla större mängder. Skall dessutom dela upp'et i tre sektioner (frys, kyl och sval). Fördelen är, precis som nämndes ovan, att man inte släpper ut kylan och man utnytjar platsen bättre. Hittills har jag haft ett vanligt kylskåp. Fördelen med skåpet är att det är lätt att hålla rent och man behöver inte flytta på allt som ligger på locket (fallet med en box). Om du bestämmer dig för att köra med skåp och är ute efter en bilig/begagnad får du gärna köpa min.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken var nog att satsa på en riktig kompressor kyl. En fråga om ASU någon som har någon erfarenhet av det? Eller har man någon nytta av det när man har en stor inombordare som laddar bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inga erfarenheter från annat än vår Isotherm 65L med ASU funktion, men den är helt suverän. 65L kanske inte låter mycket men när man stuvar snyggt så får man in massor, stående PET 1,5L massa öl o mat mm. Mvh PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör det så stor skillnad med ASU? Jag vet ju att det kyler ner varorna max när motorn går. Snål som jag är tänkte jag köra utan ASU eller ska man kosta på sig det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör man kylen med ASU på autoläge så sköter den ju allt automatiskt efter hur mycket ström det finns samt att det larmar vid låg spänning. Jag tycker det är bra och jag tror bara det skiljer runt en tusenlapp i pris?! Mvh PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej PJ! Kanske lika bra att kosta på sig det.Hur länge klarar du dig innan du behöver starta motorn och ladda. Jag har bara två batterier ( än så länge det ska bli fler) en solcell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt beror ju på vad man har för strömförbrukare i övrigt men jag har 2st 115ah för konsumtion och ett 105ah som startbatteri. 2-3 dygn klarar jag mig beroende på hur mycket jag använder elen. PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar :-D :-D :-D :-D :-D Hoppas nu att ölen kan bli kalla rejält kalla iår eftersom det ska bli en kanonsommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst richard

Hej, sidste år lag jeg en Isotherm i båten istedetfor kylbokse, det var en asu model som slukker og tænder iso...liksom FL haha. Modellen var Cruise 49 och den holdt med lukket dør i 9 dage fra min forbruksbatteri med 230amp. Vi sat en plastik uttræk som kostede 25dkk i bunden hvorsom vi kunde tag ut alle varer på en gang istedetfor at ryde rundt efter ting och mister kølen. Isboksen var perfekt og ting holdt længe, øl nedunder, ca. 20 stykker, et godt køb och 4 timer til indstallation. Pengene værd!! hilsen

post-0-1394234330,7238_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ett tips är att montera en datafläkt =12v. för att kyla kondensorn när det är varmt,man ökar effekten på skåpet/boxen avsevärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

citat Skotten: [KUR]det man skall tänka på är att ha mycket i sitt kyl ju mer man har ju längre håller det kylan.[/KUR] EXAKT! 001.gif Så det gäller att fylla på med ÖL så fort ett tomrum uppstår i kylen! mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart Mats!!! Det ska FYLLAs med öl så fort det blir tomt. Jag har hört att det finns folk som har mat i sin kyl. Men jag brukar köra med Bullens för att det ska slippas kylas. :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Daniel

Halloj!! Jag skulle föreslå att du köper en färdig box om det är box du är ute efter. Själv monterar jag in en 49L Isotherm med ASU i år. Jag är trött på boxar där allt bara är huller om buller och det man ska ha ligger längst ner och det slutar med att man plockat upp allt på diskbänken och då är defenitiv vinsten med box borta. Om du kan så monterar du in ett skåp, välj på ASU om du seglar ibland, priset diffar inte mer än strax över 1000 kr. Kom ihåg att ett ASU skåp/box tar mindre ström även om det körs som vanligt skåp då start och stopp blir färre. ASU funkar ju finfint med landström, fulladdat och fullt magasin när man lämnar hamnen. Glöm det där med termoelektriska kylar, det slukar bara massa ström, tar lång tid att kyla ner och prisskillnaden är alldeles för liten för att det ska vara värt det! Gasolkylen kyler inte heller ned lika fort men funkar betydligt bättre än ovannämnda. Trevlig sommar!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Daniel!! Tack för svaret hade glömt bort den här gamla tråden men varför inte liva upp den igen. Tyvärr så blev det inte kyl iår det blev barnvagn istället. Men jag håller med dig att nackdelen med box är ju oordningen men fördelen är ju förmågan att hålla kylan eller hur. Det lutar nu åt att köpa ett skåp med ASU är till nästa år. Termoelektriska har aldrig varit på tal riktiga kompressorer ska det vara. Är det någon mer som har någon bra ide var man kan få tag på en bra kyl till ett bra pris

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...