Gå till innehåll
lördag 17 januari 2026
Vilse

Vilse på Utö

Rekommendera Poster

Idag seglade vi Fjärdlång - Dragets kanal i ett underbart seglarväder. Utanför Utö fick vi ett infall att bunkra, stanna en timme eller i alla fall släppa av gasten och handla medans jag skulle cirkulera. Jag tänkte att det bör finnas plats, klockan är 14 och vinden helt perfekt, solen skiner och massor med vita segel på Mysingen Utölimpa, lax och en glass.... Stategiskt valde vi södra hammen, icke! Helt smockat och inte en chans att nå en brygga, norra hamnen, samma sak. Tänkte lämna vid bensinbryggan med det var påfyllning från bunkerbåt, så vi seglade vidare mot Nynäshamn och fick vår Utölimpa, lax och glass genom att ligga fritt i gästhamnen en stund. Nu svajnar vi i Bruksviken och grillningen sker med den nyinköpta Vidargrillen ombord, solen börjar gå ner och gott om plats har vi runt oss.... Trosa, Sandhamn och Utö är populära hamnar, där finns det en del att göra för skeppshunden och barna. Vid kulingvarning och regn är det fullt, är det pangväder är det också fullt, iallafall under högsäsong. En annan sak; i naturhamnar verkar som om det som de flesta seglare sticker om solen skiner och vinden är på humör och njuter av seglasten, emedan motorbåtar ligger kvar och njuter på plats. De verkar röra sig mer om det är mulet. Har ni liknande iaktagelser? Stockholms skärgård är fantastisk, skyddad och trygg och har massor av naturhamnar för alla smaker. I går kryssade vi söderut, idag en rejäl plattläns med spinnaker söderut... Tänk om vinden kom från samma riktning varje dag..... vad trist! Hälsningar från Vilse (ganska nätt 9x2.50x11) Senast ändrad av Vilse | 26 juli 2012 | 22:09

Senast ändrad av Vilse | 27 juli 2012 | 09:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilse - det fanns plats - bara man vet hur man skall göra.wink

Hade båt i Stockholms skärgård i några år - en L32;a - spetsig i bägge ändar.

På väg söderut passerade vi Utö. Det namnet kände vi igen, så vi gick in - kan det ha varit i det du kallar norra hamnen. Vi kom in på eftermidagen. Mitt på bryggan låg det en skärgårdskryssare med en lucka på  ca 4,5 m till nästa båt i norr. Eftersom båten i norr var större la jag mig på fenderavstånd till denna.

En lång promenad på ön. Jag är inte så stor och stark som jag ser ut och var redigt trött när vi kom tillbaka till båten. La mig i förpiken och somnade. Efter nån timme väcker mig frugan och säger att det står en kille i vår sittbrun och håller på med våran dinge som vi har på aktern på babordssidan.

När jag kommer upp får jag se en segelbåt, bred som en ladugårdsdörr säkert 4 meter, komma backandes mot 1,5-metershålet mellan mig och skärgårdskryssaren, En kulfender på varje sida om den breda akterspegeln. Folk runomkring protesterar, men skepparn på den stora segelbåten backar lungt in i hålet och skapar sig en plats.

Sålde den 2,88 m breda L32;an samma höst och och köpte en 2,4 m bred storfidra. Har sen dess tillämpat metoden vid några tillfällen i fulla hamnar. Fast jag kör in mellan de uttänkta offren med min spetsiga för. Det har gått bra varje gång och konstigt nog har aldrig nån protesterat.

Så nåt kan även en ganska försiktig bohusläning lära sig på Utö

Senast ändrad av toaen | 26 juli 2012 | 22:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...