Gå till innehåll
söndag 21 december 2025
ocean75

Nyinköpt båt, För lågt varv vid fullgas, justering Propulse?

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt min första båt :), en LOHI styrpulpet 4,65 med en 40hk 4takt Evinrude där det sitter en Propulse propeller på.

Vid fullgas med 2 personer i båten så får jag inte upp den i över ca 4300rpm och den gör då ca 26knop på GPS. Det känns som att jag inte utnyttjar motorn till max då jag tycker den borde gå att få upp lite mer i fart och den känns lite seg i accelerationen.  Kikar på propellerns justering och den står på max stigning som är möjligt på denna propellern.

Var bör jag ha max varvtal på denna motorn? det känns på tok för lågt som jag kör nu och det känns som att en motor som denna inte borde utveckla mer än kankse 30hk vid det varvtalet så det måste finnas mer att hämta.

Finns det någon fördel att köra med så mycket stigning som jag har nu?

Tacksam för input

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Köp en riktig propellerwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag vet att många är kritiska till propellern men nu satt den på när jag köpte. Om det skulle vara så att bladen viker sig borde väl motorn varva ur lättare så jag tror mer på feljusterad propeller för att få ut Max.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen egen erfarenhet av Propulse, men vad jag förstår är den ju väldigt praktisk om du vill hitta rätt stigning till ditt ekipage. Prova dig fram. När du når rätt varvtal kan du bestämma dig för att byta eller behålla propulsen. Många är nöjda och många är missnöjda med sådana verkar det. Bilda din egen uppfattning. Det är ju inte gratis att köpa en ny prop och är du nöjd har du ingen anledning att lägga ut uppåt 4-5 tusen. 

http://www.marineengine.com/parts/prop/wot_prop.html

Hittade detta på nätet. Vet inte om det är just din motor som avses här, men det är nog åt rätt håll iaf. 4300rpm måste vara för lågt precis som du skriver.

Enda fördelen är att motorn inte låter lika mycket som när den varvar mer, men den slits och som du skriver får du inte ut max ur den. Med rätt stigning når du max fart, längsta livslängd och bättre acc. Troligen lägre förbrukning också.

Lycka till.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Kalle Du är helt på mitt spår. Skönt att kag inte helt är ute och cyklar. Bra att få det bekräftat. Hittade min motor och 5200-5800 rek maxvarv. Låter som att jag ska backa stigningen 2-3 grader minst och då kommer kanske den ökade effekten att orka varva 500 till vilket kan ge mig ungefär mitt i rek varvtal. Ska testa inom några dagar. / M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...