Baracudan 0 Postad 25 Juli , 2012 Hej har problem med min nimo aq130 med 270 drev . Får inte den att varva mer än 4000varv smt att den vill stanna på tomgång . Hade problem att få igång den när den var varm men det blev bra när jag byte att stift , rotor, lock, brytare och kondensator . som sagt får inte upp den i varv har en propp 15-15 liggandes men den som sitter på är något större men vet ej stl skall jag byta till den mindre tro för att fåbättre varv och fart , tacksam för hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 6 Postad 25 Juli , 2012 Om motorn aldrig varvat högre än 4000 rpm så är det fel propeller. Jag har för mig att WOT rpm ska ligga på runt 5100 för aq130 (kolla i din handbok för säkerhets skull) och vid marschfart ska varvet ligga max 20% under det. Testa du den mindre propellern och se var du hamnar. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 25 Juli , 2012 Och Du har gjort övriga viktiga saker som kan påverka effektuttaget? Rätt ventilspel för marinmotor (inte bilmotor alltså) rätt tändpunkt med stroboskop inkl kontroll av att tändförställningen fungerar/ändrar sig, rätt brytaravstånd på dom brytare Du bytte. Att det är rätt komp i alla cylindrar och att den får bensin i tillräcklig mängd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baracudan 0 Postad 26 Juli , 2012 Tack för tipsen . Har ingen handbok inns det att köpa någonstans eller vet ni vad det skall va för ventilspel , kan det va något med förgasarna att den vill stanna på tomgång efter en stund har dubbla solex tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 26 Juli , 2012 Ventilspel 0,50-0,55 mm Brytarspetsar 0,40-0,50 mm Gnistgap tändstift 0,7-0,8 mm Har Du en epostadress så kan jag sända hela instruktionsboken som Pdf ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baracudan 0 Postad 26 Juli , 2012 patrik.sjoberg@dackia.se tusen tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baracudan 0 Postad 29 Juli , 2012 Hade ventil spel på ca 30 överallt skall provköra vid bra väder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baracudan 0 Postad 5 Augusti , 2012 Har nu testat den mindre proppen 15*15 men varvar inté mer än ca4000 ändå , blåste istället en packning på gren röret för vi får sämmre komp på 2ans cylinder , börjar snart fåont om ider vad vi skall göra för att få uppbåten i fart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanth 0 Postad 19 September , 2012 Några framsteg den senaste månaden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser