Gå till innehåll
söndag 29 juni 2025
Flintstone

Bör jag ha avstängning på mitt sjövattenintag? (Kylvatten)

Rekommendera Poster

Hallå,

I min båt finns det ingen avstängningsmöjlighet för sjövattenintaget till kylvattenpumpen. Jag har alltid tyckt att det är lite märkligt med tanke på säkerheten och om jag mot förmodan någon gång skulle behöva byta impeller med båten i sjön.

Jag har en normal GM V6:a med pumpen på vevaxeln och vattnet tas in via VP 290-drevet. Mellan dessa går nu alltså en slang raka vägen utan några kopplingar på.

Hur brukar det se ut vid motsvarande motor/drev-installtioner? Bör jag ordna en avstängning och finns det i så fall påhängs-kranar så jag bara kan kapa slangen vid lämplig punkt och sätta kranen emellan utan att behöva montera fast den i båten?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också impellern fram på motorn ...slangen fram är ju lång , så när du byter impeller kanske du kan klämma slangen med lämpligt verktyg !? ..min spontana tanke ! ..eller..montera bort och sträcke upp ,högt , för att komma över vattenlinjen med råge....? Aldrig provat själv , så bara en fundering... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter bara ditt sjövattenintag till motorn minst 30 cm över vattenlinjen så behöver du inte ha nån avstängningskran monterad direkt på bottengenomföringen. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite smålurig den där toaen.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men behöver man inte avstängningen för att kunna rensa sjövattenfiltret? jag stängar alltid sjövattenintaget när jag gör det, har visserligen aldrig provat att skruva av locket utan att stänga ventilen.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid hört att man skall ha en avstängningsventil på en bottengenomförig om den sitter lägre än 30 cm ovan vattenlinjen. Var jag fått det från vet jag inte.

Krav från försäkringsbolagen?

Det har alltid suttit ventiler på självlänsen på mina båtar. Jag har aldrig stängt dem. Skulle förvåna mig om det går att stänga dem överhuvud taget.

Loggen hade slutat fungera på min båt. Tog ur loggivaren igår, för att göra ren den. Det skall finnas en lucka som stänger när man tar ur loggivaren. Den stängde inte. Antagligen av samma anlednig som paddelhjulet inte snurrade. Beväxtning.

Det kom in en del vatten via det 40 mm stora hålet. Satte ena handflatan mot medan jag gjorde ren paddelhjulet med den andra handen. 

Mitt sjövttenfilter sitter strax ovanför vattenlinjen.

Senast ändrad av toaen | 26 juli 2012 | 07:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jocke-SeaRay,

Slangen är dragen på ett ganska knepigt sätt under motorn så att lossa den och dra den över vattenlinjen blir nog ganska svårt. Att klämma ihop den skulle ju kunna vara en idé men det löser ju inte problemet med säkerheten...det kan ju gå hål på slangen också.

Westfjord26,

Sjövattenfilter har jag inget så, som jag skrev, så går slangen raka vägen från drevet till pumpen.

Toaen,

Jag har ingen bottengenomföring för kylvattnet, det tas in via drevet. Jag kommer dock montera en bottengenomföring för att bli av med ett hål för en gammal ekolodsgivare. (Har för mig att det var du som tipsade om att göra den smarta lösningen!) Det ska bli sjövattenintag till pentryt och där ska jag givetvis sätta en kran direkt på genomföringen.

För er som inte känner till hur 290-dreven ser ut så kan jag beskriva att sjövattnet tas in i nederkant av drevet, går sedan upp genom drevet till en slang som kopplas till utsidan av skölden. På insidan av skölden är det ett rör som själva slangen till sjövattenpumpen kopplas på. Jag tänker mig alltså att på något sätt få dit en avstängningskran mellan detta rör och pumpen. På bilden är det nr 85 som är slangen till vattenpumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...