Gå till innehåll
måndag 22 december 2025
Mizzarrogh

köpa havsfidra?

Rekommendera Poster

Har hittat en havsfidra relativt nära som verkar vara i hyfsat bruks skick, har inte sett den ännu, men den verkar ok tekniskt sett och priset verkar rätt om plasten är frisk och sådant.

Jag funderar om den är ett bra köp som övningsbåt inför större projekt (oavsett vad eller när affär på större båt skulle bli av) Det känns som att den har liknande egenskaper som de större båtar jag tittat på, som tex Allegro, laurinkostrar, etc

bara ett par nummer mindre och kostar en bråkdel av priset.

Men vad jag inte får klarhet i är om kvalitet och stabilitet är likvärdig med dessa fullskalebåtar?

Vilka fallgropar finnes man bör titta efter om det blir aktuellt med köp?

(jag är medveten om att det är en ganska långsam och klumpig båt men känns som den borde vara säker och lätt att lära sig på att hantera känslan i tunga långkölade båtar (den väger ju bara litet drygt hälften menar jag)?)

Går det att dra upp havsfidran på en vanlig traktortrailer eller måste man hyra en kran?

_

_

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hel del fidror har fått böldpest- håll ett öga.

En jag hade delaminerade framför masten i rufftaket: se upp om det sviktar någonstans.,

Havsfidran är väldigt framtung- tippar framåt om den inte har stöd under fören. Därför låter det lite knepigt att sjösätta / ta upp med trailer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min gamla Havsfidra vägde 1700 kg trotts att det står 1400 pa sailguide.

Havsfidran är en pen båt. Jag seglade en dylik i 10 år. http://thallatha.blogspot.se/2009/12/havsfidran-dis-1991-2001_23.html

http://thallatha.blogspot.se/2012/04/maststottning-pa-havsfidra.html

Det kan ju vara för att man inte vill lägga ut några penger som man väljer att köpa en billig båt. Om man måste rusta den, tex nya segel, en del annan utrustning, så är nog såna investeringar helt bortkastade om man innom en snar framtid avser att byta till en något större båt.

Att segla en havsfidra (20 fot) eller en L28, Alegro 27 eller varför inte en Storfidra (25 fot) är i princip ingen skillnad. Bortsett från att de tre senare seglar oerhört mycket bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...