Gäst Bengt Postad 19 Januari , 2005 Hej Har en ganska tung båt med en VP260. Svår bränsletörst som ni förstår. Är det någon som känner till om det går att montera bränsleinsprutning på en sådan i efterhand? Lönar det sig? Det är ju i grunden en 350 smallblock maskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Per-Arne Å Postad 22 Januari , 2005 Nej.Satsa på en ny motor istället! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bengt Postad 22 Januari , 2005 Jo det vore ju idealet. Kostar ju fort mer än vad båten är värd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst hans Postad 22 Januari , 2005 Hej Håller på att skrota en chevavan -88 med insprutning som jag ska sätta i min båt. Fortsättning följer Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 26 Februari , 2005 Jag ær nog tvungen att hålla nog med Per-Arne Å. Ær båten før tung før motorn så blir nog resultatet av att montera insprutning inte det ønskade. Vp 260 hør till dom i vridmoment starkaste smallblockarna i orginalutførande, tex Vp 311 har fler hæstkrafter men ett uselt vridmoment jæmført med Vp 260. Resultatet av trimmning kan ju bli att båtens toppfart økar ett par knop men att den samtidigt blir svagare i mellanregistret med økad brænsleførbrukning som føljd. Jag undrar hur mycket mer effekt du førvæntar dig att få med insprutningen? Vad ær det før båt du har? Fungerar din motor som den ska? Jag har sjælv en 28fotare med djup V-botten som væger ca 2ton med en Vp 260 från 1986 och jag uppfattar denna motor som mycket stark. Med nuvarande B5 proppar så varvar den 4900rpm, detta ær 500rpm øver rekomenderat. Toppfarten med tom båt ær 38,5 knop (GPS). Førbruket ligger på ca 1,5 liter/nm. Med 8 pers i båten toppar den 36 knop (GPS). Funkar din motor som den ska skulle jag nog øvervæga att byta den mot en rejælt starkare så att man har god marginal før packning och extra folk ombord, då får man samtidigt ekonomin i ordning också. Lycka till. Ricky. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bengt Postad 26 Februari , 2005 Hej Min båt väger ungefär 3500 kg. Toppvarvet är 4400 och det ska ju motsvara rek maxvarv så jag tror inte det är nåt fel på motorn i sig. Toppfarten blir cirka 19 knop men om jag går ned till 380o varv så ligger man mitt i planingströskeln och det går tungt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 27 Februari , 2005 Hej igen. Tja det låter som det går tungt men det verkar ju också som motorn varvar som den ska. Hur mycket mer effekt man kan vænta sig av att montera insprutning vet jag inte riktigt. Jag har sjælv en Chev Pickup från 1990 med en 350 TBI insprutningsmotor (185hp), den ær gammal men den går som den ska. Den drar kanske mindre æn en førgasarmotor men ær definitivt inte billig att åka med. Dom nyare med TPI motor ær inte några snålvargar dom heller. Den klassiska bæsta løsningen ær att øverdimensionera motorn så att den kan jobba avslappnat på marsfart. Tyværr så kostar detta pengar så tillverkare och køpare tenderar att hålla sig till det motorsvagaste alternativet i tron om att man sparar pengar. Billigt att køpa=dyrt att åka...... Motorbyten ær ju alltid en kompromiss mellan værdet på båten efter bytet och investerade pengar samt sparad brænsleførbrukning. MEN. det kan ju ofta vara en lønsam affær om man kan ligga ute med pengarna. Jag hoppas du finner en bra løsning. MVH. Ricky. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 27 Februari , 2005 Har du powertrim på drevet? Trimplan? Om inte så kan nog detta hjælpa dig att hålla føren nere och dæmpa planingstrøskeln. MVH. Ricky. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser