Gå till innehåll
torsdag 14 augusti 2025
Jocke-SeaRay

Generatorrem , hur hårt spänd ?

Rekommendera Poster

..finns det någon enkel tumregel hur man vet att den inte är för hårt spänd? Remmen sitter sitter bara runt huvudremskivan och direkt till generatorn ..mao en kort!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nog bättre vetande än mig på detta, men jag har alltid gått efter regeln att man bara skall kunna trycka i mitten mellan remskivorna och då inte få en svikt på mer än 10mm med medelhårt tryck. Har alltid funkat för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns några foton på olika remskador med tillhörande felorsaker i slutet på pdf:en nedan.
Spänner man för hårt trivs väl f.ö. inte skivornas lagring.

Äh, går inte att direktlänka pdf:en.
Testa första träffen här ...

http://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=montage site:grene.dk&oq=montage site:grene.dk&gs_l=serp.12...9334.9334.5.12293.1.1.0.0.0.0.69.69.1.1.0...0.0...1c.d9ZX-8D1PjI&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=200e3e3440b2a682&biw=1173&bih=651

Senast ändrad av Thomas-1 | 23 juli 2012 | 14:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo så har man alltid fått lära sig man ska göra. Men egentligen borde man sätta ett värde på trycket för det är helt olika beroende på vem som trycker. Medelstark man i sina bästa år är det vad som är tänkt och hur mycket är det? Kommer ihåg kompis som drog åt hjulbultarna utan momentnyckel och drog av 2. För svagt spänd fläktrem tjuter och för hård frestar lagren i generatorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Det beror på en rad parametrar som axelavstånd, remhjulsdiametrarm, remlängd, högsta hastighet på remmen men en vanlig generatorrem på båt/bil så är det sagda 10-13 mm vid en normal intryckning bra.

Ny eller gammal rem påverkar också

En god tumregel är att inte spänna så hårt men det får aldrig tjuta, gör det inte det så driver remmen även om den verkar aningen lös.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...