Gå till innehåll
torsdag 01 januari 2026
Mambo

Olika diesel på sjömack och landmack?

Rekommendera Poster

Det hävdas i media och även bland bränslestationerna att man har olika typer av diesel på landmackarna (för bilar) och sjömackarna (för båtar)! Sjömackarna ska inte ha någon inblandning av biobränsle RME för att det inte ska kunna bli driftstörningar. 

Men stämmer verkligen detta, är det så att oljebolagen lagerför olika kvalitéer av diesel bara för att under några sommarmånader kunna sälja detta i begränsad omfattning på sjömackar?

Eller är det bara vi konsumenter som blir lurade? Frågar man de som driver sjömackarna svarar de naturligtvis att det är en RME-fri diesel, det ligger ju i deras eget intresse att vi inte tankar billigare på landmack i dunkar.

Någon som vet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säker är man ju aldrig. Svaret när jag kollade för nåra år sedan var att inblandningen gjordes när man fyllde tankbilen så sorterna är separerade på raffinaderiet.

Någon som jobbar i branschen och vet nåt mer än spekulationer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jobbar inte i branschen men har en vän som kör ut bränsle till både sjö och landmackar och enligt honom är det stenhård koll på att det är fritt från RME åtminstone här i Göteborgsområdet som är hans arbetsområde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är densamma som tidigare talares. Det är kanonhård koll på vad som hamnar i vilken tank. Även jag känner en man som kör med tankbil till olika sorters kunder såsom fiskebåtar, villatankar, fritidsbåtar och olika mackar. Han menar på att det inte FÅR bli fel.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...