Thule 9 Postad 1 Juli , 2012 Hej, har i helgen varit ute en sväng med min Volvo penta md 40 motor från -80. Vid kontroll av kylvattenninvå inför start var nivån nere i botten av kärlet. Fyllde på och körde ca 10 nm med normal motortemp (ca 82 grd). När jag kom fram var kärlet nere på botten igen och jag noterade att det läckt från topplocket vid termostaten. Fyllde på nytt kylvatten dagen efter och körde hem utan någon onormal motortemp, vid kontroll av kärlet denna gång var det halvfullt och visst läckage noterades från samma ställe. Bifogar länk till sprängskissen för systemet. http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744060-26-18334C.aspx Vad kan ha hänt? När jag fyllde på glykolblandning för säsongen kan jag ha tagit i överkant då jag körde 50/50. Tänker om det kan sätta sig i slangarna på nåt sätt. En annan teori är att det kanske bara ärbpackningen som behöver bytas? Behövs mekaniker? Det mest stressande är att vi ska iväg på långresa nästa helg... Stort tack för all hjälp jag kan få! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 1 Juli , 2012 På min bil läckte det. Och det såg ut att komma från topplocket. Men vid närmare kontroll var det termostatpackningen som var kass. 12kr på Biltema så överkomligt. Topplockpackningsbyte hos Bilia hade kostat 8500. Kolla noga var det kommer ifrån du med och hoppas det är billigt och snabbt att åtgärda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 1 Juli , 2012 Ok låter som en trolig och billig (och enkel?) första försök till lösning. Testar detta imorgon. Har varit ett gäng andra packningar jag varit tvungen att byta inför denna säsong så det kanske är tidens tand. Bör man byta hela termostaten när man ändå är i gång? Tack! Mer förslag tas tacksamt emot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 1 Juli , 2012 Byte av termostat beror på hur gammal och dålig den ordinarie är. Men har du ändå isär det och du hittar passande Biltematermostat så billigt att byta när du ändå är igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser