Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
aando

Överhettad VP md3b

Rekommendera Poster

Min motor vill inte funka som jag vill. Sötvattenskyld Martec med sprillans ny cirkulationspump.

Det som händer är att motorn går bra en stund sen börjar tempen stiga och mätaren går upp på rött.

Jag trodde jag fått ordning på det när jag bytte cirk. pumpen men det sket sig.

Glykolvattnet trycks ut och det verkar bli tomt i kylaren mer eller mindre vilket gör att jag tror att det kan vara topplockspackning som gett sig.Jag har luktat på glykolvattnet men inte känt nån avgaslukt.

På sjösidan funkar det bra med ny impeller.

Hoppas det finns kunniga personer som kan hjälpa till med lite ideer om vad det kan va.

Ser man om topplockspackningen är paj om man tar kompprov?

Trevlig midsommar!

/Leif

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du säger så borde det lukta avgaser elle bubbla/ryka ur expansionskärlet om topplockspackninen är paj.

Det kan vara glykolslingan i kylaren som har fryst sönter under vintern så att glykolsoppan följer med sjövattnet ut i avgasröret. Det borde du kunna testa om du tar bort sjövattenimpellern och sen kör motorn, glöm inte att stänga bottenventilen först bara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en del att läsa här på forumet om du söker... Den där martecen, hur länge har den suttit på? säkert inte sedan ny. På min md3a så var kylkanalerna på ena cylindern upprostade så avgasläckaget var ytterst svårt att upptäcka, såg det först när jag mekade i mörker med ficklampa... då först såg jag rökstrimman. Om du vill ha tag på reservdelar finns det en snubbe i Gbg som annonserar på blocket, David, han har det mesta till md3.

Har du gjort allt med kylsystemet och vet att du har fullgod cirkulation så är det bara att börja riva. Du har ju en gammal motor som inte är raketvetenskap direkt så med sunt förnuft kan man meka det mesta själv.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att tätningsytan mellan cylinder och kylkanal har blivit för liten på någon eller flera toppar, redan som ny var inte ytan särskilt stor och efter åtskilliga år av rost har den ju inte blivit större, det är ett vanligt fel och byter man bara packningen håller det inte många timmar förren man är tillbaks på ruta ett. Det går ibland att svarva ner för att få lite mera anläggningsyta.                                               Det är en motor som är på slutet av sin verksamhet, man tar hutlöst betalt för begangnade delar.

Min rekomendation är titta på något nytt, 4cylindrigt du kommer att få en helt annan gång, kanske en Kina diesel inte mycket dyrare än en renovering.

 

Kalle



Senast ändrad av Pentax | 22 juni 2012 | 09:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det skulle va så att den är sönderrostad skulle det funka och ta bort sötvattenskylningen och köra med sjövattnet för då blir det ju inget övertryck i systemet och kan man ha kvar termostaten som var till sötvattenskylningen?

/Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta du föreslår är en riktig nödåtgärd och utan termostat, för att ta sig närmaste vägen iland om inte läckaget i motorn är för stort.

Att få in kylvatten/kylvätska i cylindrarna kan dra med sig nya problem på MD 1, 2 och 3 brukar stötstängerna till ventilvipporna krokna och vill det sig riktigt illa kan vevstakar gå av när du får aqualås.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade gått över lilla Biscaja (Hanöbukten) i motvind och den gamla MD11an på full effekt vilket den inte tyckte va OK och protesterade med att blåsa ut komp i kylvattnet. Det ser ut som en kokning dvs vattnet får högt tryck av förbränningsgaser och vattnet ger sig iväg och strax efter kokar förstås motorn när kylvätskan försvunnit genom expansionskärlets lock som lyft på hatten. Tillkallad serviceman tyckte att ny cirkpump vore det första att testa mensån saknades i Simrishamn. Vi saltvattenkonv motorn o körde så resten av sommaren vilket funkade bra. Lite komp ut i kylvattnet i öppet system spelar mindre roll trol. Tog isär cirkpumpens motor som var OK efter 15 år och monterade den igen. Felet åtgärdades genombyte av den spuckna topplockspackninen. Felet syntes först med starkt förstoringsglas och kunde ha varit lätt att missa. Planade cylinderhuvudena och momentdrog vilket jag slarvat med tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i princip samma symptom som jag har så det lutar åt att jag gör detsamma och kör så i sommar och spar rivning av motor till hösten

Jag har båten i Vänern så det borde väl inte rosta så hemskt mycket med sjövattenskylning

/Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att öppna ventilen när du startar motorn bara.

Hjälpte en granne med byte av impeller och kom på under natten att jag glömt öppna den. Trasig impeller och han fick göra om det, leta impellerslamsor och köpa ny impeller.

S.k björntjänst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu sjövattenskonverterat motorn och den funkar kalasbra igen så det var troligtvis topplockspackningen som gått vilket får fixas i höst.

Kan man ha martec termostat i den nu eller blir det för hög temp, just nu kör jag utan och tempmätaren rör sig inte överhuvudtaget?

Hur kopplar man varmvattenberedaren när man har sjövattenkyld?

/Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...