Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
mlonn

OMC cobra

Rekommendera Poster

Hej! cobra dreven är ju inte kända för att vara bra. Men är ändå lite intresserad av en båt med ett sådant drev. En del påstår att dreven är ok om växelvajern är den röda och inte den svarta. Är det så eller är det bara skitsnack? //Mårten Lönn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mårten! Javisst ska den vara röd. Men det är också viktigt att växeln är rätt justerad. Ett rätt justerat Cobradrev växlar med ett finger och fungerar lika bra som något annat drev. /Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt, ett välskött dito är helt ok! PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför har OMC cobra dreven fått så dåligt rykte? Är de av sämre kvalitet eller är det andra saker som spökat genom åren? ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det dåliga rykte som OMC-dreven fått är just pga den fabriksmonterade felaktiga svarta växelkabeln. Den gjorde så att clutchkopplingen i drevet ej kunde greppa riktigt om dreven och som följd av detta gjorde att dreven kunde rasa. Det har emellertid åtgärdats för länge sedan och gjordes utan att kunden fick betala en krona. Sedan är det så att det är viktigt hur och i vilken ordning man fyller på drevoljan (det är det ju i alla drev) så att man är säker på att ingen luft finns kvar i drevet. OMC-dreven är mycket tåliga och robusta i sitt utförande och du kan jämföra t.ex oljemängd som går i ett alpha one drev jämfört med OMC....mycket större volym. Det gäller att veta vad man håller på med om man skall serva sakerna själv, och då spelar det ingen större roll vilket fabrikat det är. Detta har alltså fått många att tro att det är ett dåligt drev. Många snackar illa om saker de ej har en aning om. Rykten och osanningar sprids och överdrivs. Ett OMC-drev som växlar som det skall och som fått sin service är ingenting att oroa sig för något extra för jämfört med annat med samma år på nacken. Mvh /Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kan någon rekommendera ett bra serviceställe i Stockholm (helst på Mälarsidan)?

 

/Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara tillägga om cobra drev, Att volvo penta köpte cobrafabriken och att det drevet som dom anser vara det bästa volvo sx, är en produkt som cobra tillverkat. Jag har en  bayliner 3255 med dubbla cobra, och har aldrig någonsin haft problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


cobra SX dreven är ett sammarbete mellan Cobra och Volvo.Skalet Cobra och Innanmäte är Volvo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.Jag personligen  föredrar Mercruiser framför Omc.Cobra Är lite klenare än mercruiser dreven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har hört att även volvos sx drev är en kopia på omc:s cobra på utseendet men invändigt volvos konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cobra-dreven finns i 2 versioner, Cobra och King Cobra.

 

Dessa kan direkt jämföras med Mercruisers Alpha och Bravo drev.

 

Det vanliga Cobra-drevet är av samma klena konstruktion som Alpha-drevet och håller inte sämre än Alpha bara växelvajern är korrekt justerad. Det är inte bara växellägena som ska vara korrekt justerad utan även mikrobrytarna som bryter tändningen vid växling. Samma gäller för Alpha...

 

King Cobra har s.k. Kon-koppling precis som Volvo-dreven och Bravo-dreven. Den håller bättre mot växelmisshandel och är ett bra fungerande drev.

 

Summan är att Cobra-dreven är helt ok men det man ska vara beredd på är att eftersom de inte är lika vanliga på marknaden som Volvo och Mercruiser-drev så är det inte lika enkelt att få hjälp och reservdelar.

 

Drev.se http://www.drev.se har i år börjat med lite Cobra-delar vilket hjälper...

 

Skulle något trots allt hända med drevet så går det ju alltid att byta in det mot ett Volvo SX som passar rakt på OMC Cobra-skölden. Kampanjpriserna brukar ligga runt 30.000kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har den fråga till dig. Har bytt alla komponenter, när jag lägger i backen fungerar det OK, men när jag lägger i framåt har motorn tendenser att lägga av och gör det ibland, vet du eller någon annan vad som skall justeras? Håler på att bli tokig av det här....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey. Var justerar jag den, är det den röda eller svarta vajern eller vad menar du? Vänliga hälsningar mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Är det mikrobrytaren som skall justeras? du får gärna ringa mig och förklara, eller att jag ringer dig. Mittt tele nr: 0763- 180 170 Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. då kommer ja till en fråga som ja sitter och letar svar på internet just nu..

 

Ja är väldigt nöjd med mitt king cobra drev på min bayliner 2755! Men däremot den äckliga forden som sitter under motorluckan ha ja tröttnat på. 3l nm! med sina vakumstyrda sista portar på förgasaren så har de en tendens att dra mycket soppa.

så nu igår fick ja tag i en mercruiser 92a som är 0.1l mindre i storlek att den har 2ports förgasare och ändå 30hk mer än min 5.7a!!

 

så nu undrar jag helt enkelt, passar mercruisern rakt på mitt king cobra drev??? eller måste ja bygga om en massa?

 

mvh// Tommy åland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...