Gå till innehåll
fredag 29 augusti 2025
cronn

2000-tals Yamaha 9,9 tvåtakt, otroligt trött?

Rekommendera Poster

Jag har fått tillfälle att köra och jämföra två likadana båtar, Rönnqvist 15, med varsin 2000-tals Yamaha 9,9:a på. Det skiljer något år mellan snurrorna men på utsidan ser dom likadana ut så när som på dekoren på motorkåpan. Båtarna är identiska.

Problemet är att den ena inte ens är i närheten av att orka plana med en 80kg person i. Den startar fint, håller tomgången bra, har bra gasrespons i friläge, går fint upp till halvgas, men sen fattas det hälften. Den känns som 4-5hk snarare än 9,9. 

Den ANDRA motorn är något år äldre (det står Vmax Jr på den motorkåpan om det hjälper) och den har tydligen nån gång haft en strypning i form av en stoppkloss på gasen. Den är givetvis bortplockad sedan länge och båten går som ett skott, eller som den ska enligt mig. Ca 18-20 knop med mig i, inga problem. 

Problemet är att den sega motorn inte har någon stoppkloss som går att ta bort. Det finns inget såvitt vi kunde se som hindrar gasen från att gå i botten. Ändå går den som skit.

Nån som har nån idé?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn går rent hela vägen upp till maxgas så kan det vara fel propeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Propellern har jag faktiskt inte tänkt på. Ska testa byta mellan dem och jämföra. Tack för tipset smiley

Jag är fortfarande intresserad av att veta om det finns nån strypning att plocka bort. Blockerat gasreglage är det ju inte längre utan finns det nån så har dom konstruerat en ny sedan Vmaxen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte detaljer, men kan det vara spå att den ena är en strypt 15 hästare (där strypningen tagits bort) medan den andra en uppskrämd 8 hästare ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Möjligt, jag har inte undersökt maskinerna så noga. Men reglage, gångkultur och utseende är i varje fall lika maskinerna mellan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just 9,9 är oftast en omöjlig storlek för planing. Oftast för svag och känslig för belastning för att orka plana, men onödigt stark för att köra deplacementfart för så står ofta fören rätt upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en plåt som man böjer upp som hindrar gasen. På V-maxen är den redan borta därav V-max beteckningen. Jämför på motorerna så ser du vart den är. Men vist kan det vara proppen också

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slöhögen är nyköpt, jag åkte ett par sjömil till stugan med den och det var första gången den körts mer än bara några minuter i viken hemma. Den orkade inte ens upp i sån fart så fören stiger upp med bara mig (en icke oansenlig vikt) i aktern och ingen övrig last. Det var just och just så den orkade släppa bogsvallet från akterspegeln. Påminde om vår gamla roddbåt med 4 hk.

sea-ray_230, så du menar att Vmaxen egentligen är mer än 9,9 från fabrik? Låter som konstig marknadsföring och även olagligt i vissa länder va? Begreppet 9,9 kom väl till för att det var krav på registrering osv från 10hk och uppåt i vissa delar av världen. 

Jag ska kolla på det där med plåten. Tyvärr befinner sig inte motorerna på samma plats, men jag får väl ta bilder och jämföra. Gasreglaget gick ju att vrida till 100% ändå, men kanske det går att göra det även fast den är spärrad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den kan ha värmenypt. Jag hade en 5hk 2-taktsmotor som värmenöp, dvs stannade tvärt. Den högg några gånger sen tvärdog den. Efter det var den sig aldrig lik. Betydligt slöare.

Jag tror det berodde på att jag hade den för mycket utställd så kylningen blev dålig. Riggen var något för kort för gummibåten.

Senast ändrad av Soumi_batti | 20 juni 2012 | 20:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade 5Hkr och 3,5 Hkr motorer förr på en 4,55m al båt Hade man rorkultförlängare och satt i mitten gick de fort men med både mig (en icke oanseligt vikt) och motor bak så planade båten inte och gick betydligt saktare. Det är ju känt att olika 9,9 Hkrare eller andra storleker går olika fort trots samma Hkr märkning. Min Johnson t.ex är märkt 20 Hkr . Samma modell finns ,med samma cyl volym för både 25, 30 och tidigare 35 Hkr, Klart att den axar väsentligt snabbare än en 9,9a som trimmats till 15 Hkr. Men 15 Hkr drar betydligt mindre soppa än min 20 Hkr på samma distans. För och nackdelar med allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en nyare 9,9 hk  4-taktare som med sin cylindervolym  (323 ccm) egentligen är en 15 hk men konfigurerad med mindre förgasare. För att få 15 hk i min måste jag alltså byta förgasare till en kostnad av 5000:- ungefär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åker ut i helgen, ska ta bilder på båda motorerna med och utan kåpa så får ni se, och även försöka skriva upp någon modelltyp om jag hittar.

Jag kan inte tro annat än att allt det väsentliga (cylindervolym osv) är identiskt motorerna mellan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...